Yrityskaupat tekevät useimmiten onnelliseksi – myös muita kuin ostajan ja myyjän

Elina Paalanen, Satu Toijala-Saari ja Helena Apilasaho kertoivat yrityskaupoistaan omistajanvaihdosviikon tapahtumassa kuntalaisten olohuoneella Vimpelissä. Oikealla Jani Takamaa JPYP:stä.
YRITYSKAUPAT voivat tapahtua nopeastikin, mikäli ostaja ja myyjä löytävät yhteisen sävelen. Näin kävi Helena Apilasaholle, joka myi yrityksensä Helenan tilipalvelun evijärveläisen Satu Toijala-Saaren omistamalle tilitoimistolle, Aito-Palvelu Oy:lle marraskuun alusta alkaen.

YRITYSKAUPAT voivat tapahtua nopeastikin, mikäli ostaja ja myyjä löytävät yhteisen sävelen. Näin kävi Helena Apilasaholle, joka myi yrityksensä Helenan tilipalvelun evijärveläisen Satu Toijala-Saaren omistamalle tilitoimistolle, Aito-Palvelu Oy:lle marraskuun alusta alkaen. Aito-Palvelu toimii pääasiassa Evijärven, Kortesjärven ja Vimpelin alueella.

–Kaikki tapahtui muutamassa viikossa, kertoi Apilasaho Vimpelissä perjantaina järjestetyssä valtakunnallisen omistajanvaihdosviikon tapahtumassa.

–Yrityskaupoissa luottamuksen syntyminen ostajan ja myyjän välille on edellytys kaupoille. Silloin ostajan myös epärelevantteihin kysymyksiin vastataan avoimesti, sanoi järjestäjätaho SeamKin edustaja Juha Tall.

–Päätös tehdään aina tunteella, vaikka datan perusteella kauppoja hiottaisiinkin. 

–Meillä kemiat toimivat hyvin ja se oli jopa laskelmia tärkeämpää, Apilasaho totesi.

SeamKin toteuttama omistajanvaihdosbarometri kertoo, että sukupolvenvaihdosnäkymät Etelä-Pohjanmaalla ovat keskimääräistä paremmat, mutta myös lopettamista suunnittelevia on keskimääräistä enemmän.

–Arvioni on, että puolet näistä yrittäjistä lopettaa toiminnan, koska edellytyksiä jatkolle ei ole, mutta toinen puoli haluaisi, että toiminta jatkuisi. Se on varmaa, että jos yrittäjä jäähdyttelee ja harrastelee yritystoimintaa pitkään, sen jälkeen myynti on vaikeaa, Tall kertoi.

–Yritysten jatkumisella on iso merkitys paitsi kaupan tekijöille, myös asiakkaille, tavarantoimittajille, paikalliselle yhteisölle ja jopa kansantaloudelle tuottaessaan palveluita, työpaikkoja ja verotuloja.

SeamKin yritysbarometrin mukaan omistajanvaihdos on tai tulee olemaan pian ajankohtaista valtavalle määrälle yrittäjiä. Kaikki eivät ole eläkeikäisiä. Näin on myös Apilasahon tapauksessa.

–Yrittäjyyden ja muun elämän yhdistäminen tuntui hankalalta. Toisaalta haluan myös tehdä nyt jotain erilaista.

YRITYSKAUPPOJEN toteutumisessa tärkeää on tietoisuuden herättäminen: että yrityksen ostaminen on hyvä tapa aloittaa yrittäminen tai laajentaa toimintaa, että siihen on saatavilla asiantuntija-apua, ja osa näkyvyyttä on, että myynnissä olevat yritykset tulevat tietoon ja näkyville. Yrittäjää kiinnostaa se, olisiko kiinnostuneita ostajia.

–Riippuu keneltä kysyy. Yritysvälittäjien mukaan on. Ylipäätään tarjontaa saisi olla enemmän. Kauppojen toteutumista edellyttää rationaalinen hinta.

–Nykyisin yrityksen exitiä pohditaan jo yritystä perustettaessa, mutta monelle etenkin pienelle yritykselle lopettaminen tulee yllättäen. Ostajia kiinnostavat etenkin isommat yritykset, joilla on kasvusuunnitelmia, mutta suurin osa omistajanvaihdoksista tapahtuu 2–4 työntekijän yrityksissä, Tall totesi.

–Omistajanvaihdokset ovat paikallinen ilmiö, 61 prosentissa ostaja ja myyjä tuntevat toisensa ennalta ja 76 prosentissa ovat samalta tai naapuripaikkakunnalta. 

Aito-Palvelulle yrityskauppa oli laajennus.

–Tämä oli ratkaisu pohdintoihin, mihin suuntaan lähteä jatkossa. Helena tarjosi tilipalvelua myyntiin jo 2018, mutta sanoin silloin, että minä en mitään tilitoimistoa osta, Toijala-Saari naurahti.

TALLIN puheenvuoron aiheena oli, tekeekö omistajanvaihdos onnelliseksi.

–75–80 prosenttia ostajista ja myyjistä on tyytyväisiä kaupan jälkeen, Tall kertoi.

Juha Tall kertoi, että yrityskauppojen merkitys on suuri paitsi alueellisesti, myös valtakunnallisesti maan taloutta ajatellen.

–Meille asiakkaan onnellisuus on tärkeintä: että palvelu jatkuu ja on hyvä tiimi tekemässä. Omalta osaltani voin tässä vaiheessa sanoa, että ei ehkä onnea, mutta iloa ja pirskahtelua kuitenkin, Toijala-Saari totesi.

–Tilitoimisto- ja isännöintipalvelut jatkuvat entiseen malliin, samoin toimipisteet säilyvät nykyisellään. Helena on meillä töissä huhtikuun loppuun saakka. 

–Ostohousujen laittaminen vaati rohkeutta, mutta myös myynti on luopumisen opettelua. Ymmärrän kyllä heitä, jotka jäähdyttelevät ja pohtivat, josko joku jatkaisi. Tunteikasta tämä on kyllä ollut, mielessä kävi kauppojen jälkeen, mitä on tullut tehtyä, kuvaili Apilasaho.

–Meillä on molemmilla paljon asiakkaita, joilla olisi potentiaalia yrityksen myyntiin, mutta itse epäilevät tekemistään ”kuka tällaista nyt haluaisi ostaa”. Silloin voi sanoa aidosti, että sinulla on huikea idea ja hyvä yritys, älä ihmeessä lopeta, naiset totesivat.

Tilitoimistot nähtiinkin tärkeänä toimijana omistajanvaihdosasioissa: pohjustamaan ja kannustamaan.

YRITYKSEN myyntiin tai ostamiseen liittyvissä asioissa JPYP tarjoaa maksutonta, luottamuksellista neuvontaa sekä sparrausta ja henkistä tukea sekä ohjaa jatkoa varten oikeiden asiantuntijoiden pariin.

–JPYP:llä on hyvä puskaradio, mikä nopeutti nytkin asioita. Annoin luvan kertoa mahdolliselle ostajalle ja tässä ollaan, totesi Apilasaho.

Leader Aisapari jakaa uudella kaudellaan, ensi keväästä alkaen, 5 000 euron tukia yrityskauppoja suunnitteleville mahdollistaakseen ammattimaisen ostoprosessin, kertoi Mervi Niemi-Huhdanpää.

JPYP:n toimitusjohtaja Vesa Alanko-Luopa muistutti, että yrityspalvelu tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista tukea, neuvontaa ja sparrausta yrityskauppoja suunnittelevalle.

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.