Omaolo-palvelu laajenee Järvi-Pohjanmaalla: hoidon tarvetta voi arvioida sähköisellä kyselyllä

JÄRVI-POHJANMAAN perusturvassa käyttöön otetun Omalo-palvelun toivotaan omalta osaltaan vähentävän puhelinpäivystyksen ruuhkaa.

Omaolo on sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen palvelu- ja asiointikanava, joka tukee oma- ja itsehoitoa ja ohjaa tarvittaessa tarkoituksenmukaisen palvelun pariin. Palvelu kehitettiin hallituksen kärkihankkeessa Omat digiajan hyvinvointipalvelut, sitä ovat olleet tuottamassa THL ja Duodecim, ja sen jatkokehityksestä vastaa DigiFinland Oy. Kaikkiaan palveluun on luotu 16 oirekyselyä, joista nyt alkuvaiheessa Järvi-Pohjanmaalla otetaan käyttöön kolme: virtsatietulehdus, korvan kipu tai lukkoisuus sekä seksitautiepäily. Koronaviruksen oirekysely on jo käytössä.

–Näille koettiin olevan eniten tarvetta. Loput oirekyselyt pyritään saamaan käyttöön vuoden loppuun mennessä ennen kuin Omaolon käyttöönottoon perustettu projekti päättyy, kertoi avosairaanhoidon tiimivastaava Sari Ketola, joka toimii perusturvan alueen Omaolon pääkäyttäjänä.

Asiakas vastaa www.omaolo.fi-sivustolla valitsemansa oirekyselyn kysymyksiin ja saa ohjelmalta niiden perusteella kiireellisyysluokituksen sekä toimintaohjeet.

–Jos oireet ovat lieviä ja tilannetta voi jäädä seuraamaan, vastauksen mukana voi tulla linkkejä, joista saa lisätietoa oma- ja itsehoidon tueksi. Jos oireet vaativat lisätutkimuksia, voi tiedot lähettää suoraan Omaolon kautta terveydenhuollon ammattilaiselle kirjautumalla. Silloin täältäpäin otetaan yhteyttä.

Tällä hetkellä käytössä olevat oirekyselyt ovat sellaisia, joiden tiimoilta tulee paljon yhteydenottoja puhelimitse, tai sellaisia, joiden takia voi olla kynnys ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon.

–Nyt puhelinpalvelussa on ollut muutenkin tosi ruuhkaista. Asiakkaalle on se etu, että ei tarvitse odotella puhelinjonossa, vaan voi tehdä kyselyn, kun itselle sopii, ja rauhassa kotona odotella soittoa, mikäli hoidon tarvetta on. Ennen kaikkea tämä on niille, jotka miettivät, lähteäkö hoitoon vai ei: palvelusta saa yksilöidyn vastauksen, joka perustuu ammattilaisten tietoon. Jos oireet ovat sellaiset, että ne vaativat välitöntä huomiota, pääsee kyllä ”puhelimessa jonottamisen” ohi, Ketola toteaa.

Koronaviruksen oirekyselyssä vastaukset ohjautuvat Seinäjoen keskussairaalan 116117-palveluun, joka on avoinna ympäri vuorokauden.

–Niitä, jotka voivat käyttää sähköisiä palveluita, ohjataan niiden pariin. Tämä tulee puhelinpalvelun rinnalle, ei korvaamaan sitä.

–Tämä ei vielä mullista asioita, mutta näistä on hyvä lähteä liikkeelle, totesi peruspalvelujohtaja Jaakko Anttila.

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.