• Yrityspalvelut on koottu kuluvan vuoden alusta alkaen ELY-keskukseen saman katon alle Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukseen. Johanna Olsson aloitti yrityspalvelupäällikkönä 1.5.2020

Etelä-Pohjanmaan yrityspalvelukeskus kehittää toimintaansa

Yrityspalvelukeskuksessa työskentelee yritys- ja rahoitusasiantuntijoita Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen ELY-keskuksista, Etelä-PohjanmaaTE-toimistosta sekä Business Finlandista. Yrityksiä tuetaan niin yrityksen perustamiseen, kasvuun, kehittämiseen kuin kansainvälistymiseenkin liittyvillä rahoitus- ja asiantuntijapalveluilla.

Tavoitteena on luoda selkeämpi yrityspalvelujen kokonaisuus. Näin yhä useampi alueen yritys kehittää toimintaansa yrityspalvelukeskuksen palveluita hyödyntämällä. Tavoitteena on helpottaa ja auttaa yritystä löytämään monipuoliset palvelumme ja saamaan niistä yrityksen tilanteeseen sopiva yksilöllinen palvelupaketti.

– Yhteistyöllä etsimme ratkaisuja yritysten haasteisiin ja kasvun pullonkauloihin. Yrityksen ei tarvitse jäädä yksin asiansa kanssa, sillä keskuksen asiantuntijat ovat tukena monipuolisten verkostojensa voimalla. Yhtenä tavoitteena on Etelä-Pohjanmaan elinkeinotoimijoiden välisten yhteistyöverkostojen vahvistaminen ja yhteistyön tiivistäminen. Myös yrityksiä toivotaan mukaan kehittämistyöhön, yrityspalvelupäällikkönä 1.5.2020 aloittanut Johanna Olsson (YAMK) kuvaa uuden toimintatavan tavoitteita.

Olsson siirtyi yrityspalvelupäälliköksi Etelä-Pohjanmaan TE-toimiston yrityspalveluiden asiantuntijan tehtävistä. Yrityspalvelukeskus on käynnistänyt toiminnan ja palvelujen kehittämisen poikkeusoloissa. Johannan mukaan tällä hetkellä on ajankohtaisinta tukea koronatilanteesta kärsiviä yrityksiä. Yrityspalvelukeskuksessa onkin kattavasti erikokoisille yrityksille suunnatut tilanneanalyysi- ja kehittämisrahoitukset tällä hetkellä haussa niin ELY-keskuksen kuin Business Finlandin kautta. Tärkeä tehtävä on tukien käsittelyssä tarvittavien resurssien turvaaminen, johon on saatu talon sisältä lisäkäsiä. Myös TE-toimiston yritysneuvojat auttavat yrityksiä muuttuvissa tilanteissa esimerkiksi muutosturvan ja rekrytointipalveluiden kautta.

– Koronatilanteesta huolimatta palveluiden kehittäminen etenee ja toisaalta tähän on tarjoutunut luonteva tilaisuuskin. Koronatukien hakijoissa on erittäin paljon sellaisia yrityksiä, jotka ovat yrityspalvelujen uusia asiakkaita. Millaisia tarpeita heillä on jatkossa yritysten kehittämiseen liittyen, on tarpeen kartoittaa. Lisäksi elinkeinotoimijoiden kanssa on jo yhteistyötä tiivistetty jakamalla entistä tehokkaammin tietoa toistemme palveluista. Johanna kertoo ensikokemuksiaan yrityspalvelukeskuksen johdossa ja toivoo kaikkien ottavan yrityspalvelukeskuksen omakseen, toimimme yhdessä yrittäjän asialla.

Jaa juttu: