Kaksineuvoisen soittokierros tuo iloa ja valoa kotona jumissa elävien ikäihmisten arkeen

Palvelukoordinaattori Tiina Knuuttila-Puiras on yksi kahdeksasta Kaksineuvoisen asiakasohjauksen työntekijästä, jotka soittavat ”Kuinka voit?” -puheluita ikäihmisille. Kuva: Tiina Knuuttila-Puiras
Koska ikäihmisiä on ohjeistettu olemaan covid-19-pandemian vuoksi karanteenissa kotonaan, kuntayhtymä Kaksineuvoisessa aloitettiin huhtikuussa ”Kuinka voit?” -puhelut yli 70-vuotiaille evijärveläisille ja kauhavalaisille.

KOSKA ikäihmisiä on ohjeistettu olemaan covid-19-pandemian vuoksi karanteenissa kotonaan, kuntayhtymä Kaksineuvoisessa aloitettiin huhtikuussa ”Kuinka voit?” -puhelut yli 70-vuotiaille evijärveläisille ja kauhavalaisille.

Palvelukoordinaattori Tiina Knuuttila-Puiras on yksi kahdeksasta Kaksineuvoisen asiakasohjauksen työntekijästä, jotka soittavat puheluita. Lisäapua on saatu myös muista kuntayhtymän työntekijöistä. He kysyvät ikäihmisiltä, miten nämä ovat pärjäilleet kotonaan koronan aikana.

–Selvitämme, saavatko he kotona apua arkeensa ja onko heillä läheisiä, jotka käyvät hoitamassa kauppa- ja apteekkiasioita. Kysymme tietysti myös, miten aika siellä kotona kuluu ja mitä he touhuavat. Selvitämme lisäksi, onko heillä sosiaalista verkostoa ympärillään ja ovatko he yhteydessä läheisiinsä puhelimitse, Knuuttila-Puiras kertoo.

Kauhavalta soittolistalla on kaikkiaan 2 600 yli 70-vuotiasta ja Evijärveltä noin 400 henkeä. Puhelut on aloitettu omaishoitajista, joita on 170.

–Ensin on varmistettu, että omaishoitajilla ja hoidettavilla on asiat kunnossa. Sen jälkeen on soitettu Kaksineuvoisen päivätoiminnassa käyville ikäihmisille, ja sitten aloitettiin ikäryhmittäin vanhemmista ikäluokista, yli 90-vuotiaista.

Hän korostaa, että oikeasti Kaksineuvoiselta tulevilla puheluilla ei yritetä kalastella tietoja:

–Me emme kysele mitään pankkitunnuksia tai muita sellaisia tietoja, vaan kysymme vain arjen sujumisesta. Esittelemme toki itsemme ja kerromme soittavamme Kaksineuvoisesta.

IKÄIHMISET, joille Knuuttila-Puiras itse on soittanut, ovat hänen mielestään olleet yhteydenotoista kiitollisia.

–He ovat olleet tosi tyytyväisiä siitä, että kontaktia otetaan täältä meiltä päin. Suurimmalla osalla on ollut asiat ihan järjestyksessä, hän kertoo. –Puheluissa on kyllä saattanut nousta esiin muuta, vaikka terveydentilaan liittyvää huolta ja vaivaa. Silloin olemme ohjanneet soittamaan terveyskeskukseen tai olemme ilmoittaneet terveydenhuoltopuolelle, että sieltä otetaan asiakkaaseen yhteyttä.

Hän itsekin on kokenut puhelut tärkeiksi. Ne ovat olleet molemmin puolin mukava kokemus.

–Meidän tehtävämme on tuoda vähän iloa ja valoa ikäihmisen arkeen, mutta olen itsekin saanut niistä paljon. Ikäihmiset tykkäävät jutella, ja he kertovat paljon omasta elämästään. Osan kohdalla puhelut hieman venyvätkin, kun he ovat kaivanneet juttuseuraa. Niistä tulee itsellekin hyvä mieli, kun pystyn kuuntelemaan ja siten auttamaan ihmisiä, jotka ovat kotona eivätkä pääse osallistumaan harrastustoimintoihin tai näkemään läheisiään.

OLISIKO mahdollista, että tällaisia puheluita jatkettaisiin pandemian jälkeenkin?

–Tässä vaiheessa soitetaan kaikki läpi, ja toki olen kysynyt asiakkailta haluavatko he, että soitamme uudelleenkin. Olen ottanut ylös sellaisia nimiä, jotka kokevat ahdistusta yksin kotona olemisesta eikä heillä ole juttuseuraa, Knuuttila-Puiras sanoo.

–Ihan näin massiivisena emme todennäköisesti toteuta. Olemme saaneet tästä kuitenkin niin hyvää palautetta, että varmasti tiimimme kanssa mietimme, jos kontaktoisimme joitakin vanhempia ikäryhmiä jatkossakin puhelimitse. Pohdimme ja jatkojalostamme tätä asiaa vielä asiakasohjauksessa, hän pohtii vielä. –Meillähän on vuosittain kutsuttu hyvinvointipäivään kyseisenä vuonna 75-vuotta täyttävät ikäihmiset, jotka eivät ole jo palvelujen piirissä. Tämä ikäryhmä tulee hyvin kontaktoitua vuosittain. Tarvetta varmasti olisi vanhempien ikäryhmien tavoittamiseen.

Hän haluaa muistuttaa, että pandemia kestää jonkin aikaa, mutta siitä selvitään kyllä yhdessä.

–Ilman muuta matalalla kynnyksellä voi soitella tänne meillekin päin, eli asiakasohjaukseen, jos tuntuu siltä että kotona alkavat asiat painaa mieltä tai jos ilmenee tarvetta palveluille. Läheisiä ja tuttavia kannustaisin olemaan yhteydessä tuttuihin ikäihmisiin puhelimitse. Moni kotona oleva kaipaa juttuseuraa korona aikana ja sen jälkeen. 

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.