• Vimpelin Vedon pesäpallo oli kyselyssä tiedetty kolmanneksi parhaiten etelä-pohjanmaalaisena tapahtumana. Kuva: Eija Pippola.

Idylliset lakeusmaisemat ja eläinpuisto matkailun veturina

Idylliset lakeus- ja peltomaisemat, Ähtärin eläinpuisto pandoineen sekä eteläpohjalainen yrittäjähenkisyys nousivat yleisimmin esille, kun satunnaiset matkailijat eri puolelta Suomea kertoivat, millaisia positiivisia asioita heille tulee mieleen Etelä-Pohjanmaasta matkailualueena.

Etelä-Pohjanmaalla on vain muutamia valtakunnassa hyvin tunnettuja matkailukohteita ja tapahtumia. Ylivoimaisesti tunnetuin matkailukohde on Ähtärin eläinpuisto, peräti 76 % matkailijoista muisti sen spontaanisti. Kauas tunnettuudessa jäävät alueen matkailukohteista seuraavaksi eniten mainitut Kuortaneen urheiluopisto (16 %), Veljekset Keskinen (12 %) ja Powerpark (8 %). Maakunnan tapahtumista Tangomarkkinat (32 %) ja Provinssi (18 %) tiedetään parhaiten. Kolmanneksi parhaiten eteläpohjalaisista tapahtumista tunnetaan Vimpelin Vedon pesäpallo, jonka spontaanisti mainitsi 16 prosenttia vastaajista.

Seinäjoki tunnetuin

Etelä-Pohjanmaan kunnat ovat melko hyvin tiedettyjä – lähes kolme neljästä matkailijasta osasi nimetä ainakin yhden eteläpohjalaisen kunnan. Kolme parhaiten muistettua ovat Seinäjoki, Kauhava ja Lapua, joista Seinäjoki mainitaan ylivoimaisesti useimmin (58 %). Sen sijaan Suomen karttaan merkityn alueen tunnisti Etelä-Pohjanmaaksi vain noin 40 prosenttia matkailijoista. Noin viidennes matkailijoista ei tunne Etelä-Pohjanmaata tai mitään kuntia alueella, eikä heillä ole mielikuvia alueesta, tapahtumista tai matkailukohteista.

Luontoreitit ja ulkoalueet kiinnostavat

Seinäjoelle lomalle tulevista matkailijoista joka toinen olisi kiinnostunut alueen luontoreiteistä ja ulkoilualueista. Nuoret ja keski-ikäiset ovat kiinnostuneita Provinssista ja yli 60-vuotiailla suosituin kohde Seinäjoella olisi Tangomarkkinat. Seinäjoelle suuntautuvalla lomamatkalla haluttaisiin usein käydä myös kesäteatterissa sekä tutustua kaupungin museoihin ja gallerioihin.

Tasaisuuden toinen puoli – onko vain peltoa?

Noin 80 prosentilla matkailijoista tuli mieleen jokin positiivinen mielikuva Etelä-Pohjanmaasta matkailualueena, kun vastaavasti jotain negatiivisia asioita tai mielikuvia kertoi vain vajaa kolmannes. Jos tasaiset aukeat ovat matkailijoista kauniita, niin eleettömyys ilmenee myös negatiivisena asiana mielikuvissa Etelä-Pohjanmaasta matkailualueena. Vaikka harvoilla matkailijoilla oli negatiivisia ajatuksia alueesta, liittyivät ne hyvin usein maisemiin; alavaa, matalaa, laimeaa, ei isoja kaupunkeja eikä tapahdu mitään.

Matkailijat kokevat, että alue ei herätä tarpeeksi mielenkiintoa matkalle lähtemiseen, lisäksi tunnettuus ja tietoisuus Etelä-Pohjanmaasta ja mitä siellä on koetaan usein puutteelliseksi.

Tutkimuksen suoritti INTO Seinäjoen toimeksiannosta Seinäjoen ammattikorkeakoulun markkinatutkimuspalvelut. Tutkimuksessa kartoitettiin sekä tavallisten suomalaisten aikuisten mielikuvaa Etelä-Pohjanmaasta matkailukohteena, että eteläpohjalaisten matkailualan yrittäjien näkemyksiä alueen matkailun vetovoimatekijöistä ja imagosta. Matkailijakyselyn tutkimusosio suoritettiin haastattelemalla Helsingin, Tampereen ja Jyväskylän rautatieasemilla yhteensä 250 muualla kuin Etelä-Pohjanmaalla asuvaa matkailijaa. Yrittäjäkysely toteutettiin haastattelemalla puhelimitse 50 eteläpohjalaista matkailualan yrityksen edustajaa. Tutkimusaineistot kerättiin huhti-toukokuussa 2019.

Jaa juttu: