Liikunta, lepo ja ravinto

Teatteri-ilmaisun ohjaaja (ja paljon muutakin) Katja Kujala Lappajärveltä piristi Kortesjärven eläkeläisten päivää 7. helmikuuta.75 eläkeläistä oli tullut raikkaasta kahdenkymmenen asteen pakkasesta huolimatta paikalle, ja eivätkä varmasti pettyneet kuulemaansa. Luento ja välillä värikäskin keskustelu eri osa-alueiden aiheista piti mielet virkeinä. Välillä kroppaakin ohjatusti väänneltiin.
Asiansa osaavalla ja innostavalla tavalla Katja asiat käsitteli. Asiat, jotka vaikuttavat meihin jokaiseen. Vuorokausirytmimme olisi hyvä jakaa tasan kolmeen osaan: uneen, työhön tai muuhun toimintaan ja muuhun mielekkääseen tekemiseen. Kun tämä rytmi saadaan toimimaan, voidaan odottaa hyvinvointiakin. Jokaisella osa-alueella on omat haasteensa ja ne ovat vielä henkilökohtaisiakin. Tasapainon löytämiseen kuitenkin kannattaa panostaa. Koskaan ei ole liian myöhäistä.
Liikunta: Vanha klisee ”liikunta on lääke” pätee, ja minun lisämottoni on ”vierivät kivet eivät sammaloidu”. Tämä pätee hyvin moneen asiaan. Jokaisen on vain löydettävä se oma juttu, jolla sitä lääkettä annostellaan. Jokaiselle jotakin ja monipuolisesti: kestävyyttä, lihaskuntoa, tasapainoa tai venyttelyä. Monipuolista lääkettä löytyy ihan arkiaskareista. Kukin tavallaan.
Lepo: Jo kilpaurheiluvalmennuksessa sain tiedon, kuten Mietaakin sanoi aikanaan: kuunnellaan kun kunto nousoo. Lepo, uni on tärkeä osa. Siinäkin on omat haasteensa. Kuukin joskus kumottaa, ettei saa unta. Monia häiriöitä voi olla hyvän levon saannissa. Hyviä vinkkejä vetäjältä ja kuulijoilta saatiin ohjeiksi hyvään uneen.
Uni on hyvin tärkeä osa palautumisessa vuorokauden muista aktiviteeteista.
Ravinto: Ei ole perunamuusikaan lisukkeineen pelkkää polttoainetta päivän toiminnoille. Siihen pitäisi myös vähän panostaa. Lautasmallista saatiin ohjeita ja mukavaa keskustelua ateriarytmistä, välipaloista ja muusta. Ei tarvita mitään hifistelyjä, mutta perusjutut kannattaa muistaa. Varsinkin, jos on jo sairauksia jotka vaativat tarkempaa.
Näiden kolmen asian tiimoilta saatiin erinomainen evästys arjen elämänlaadun ylläpitoon ja parantamiseen. Varpaista hiuksiin. Ainakin hiusten alle.
Paneutumatta syvällisemmin mihinkään osa-alueeseen voin todeta, että kokonaisvaltainen arjen toiminnan hallinta itse kullakin on eräs askel hyvään arkeen ja hyvinvointiin. Katjalle suurkiitos hienosta oppitunnista.
Matti Laitala

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.