Alajärveläisellä Hoiskon koululla oli haaveiltu yhteisestä puutarhasta jo vuosien ajan, kun viime vuonna vietetyn Alvar Aalto -viikon orgaanisuusteema sai tarttumaan toimeen. Vanha pituushyppypaikka muuttui koko koulun keitaaksi. Lähes kokonaan lahjoitusten avulla perustettu puutarha on koonnut yhteisen tekemisen äärelle ja ilahduttanut koulun väkeä jo viime lukukaudella. Syksyllä istutetut tulppaanit ilahduttivat keväällä. Nyt kerätään ensimmäistä satoa.
Puutarhassa on viljelty perunaa, muita juureksia, herneitä, syötäviä kukkia ja yrttejä, kesäkurpitsaa, valkosipulia, raparperia ja erilaisia marjapensaita; tosin marjasato jää vielä melko pieneksi. Myös koristekasveja on, ihan vain kauneuden tähden.

Jokaisella luokalla on omat puuhansa sekä esikasvatuksessa sekä sadonkorjuussa. Viime keväänä esikoululaiset kasvattivat perunaa luokissa ja pääsivät nyt ekaluokkalaisina nostamaan sadon.
–Uudet esikoululaiset puolestaan nostivat esiin kukkasipulien sipulit aarteenetsinnässä ja lajittelivat ne valmiiksi uutta istuttamista varten, kertoi opettaja Marianna Perälä.
–Perunan nostamisen jälkeen kasvulaatikkoon haudattiin puutarhasta jääneet varret ja muu kasvijäte ja esikoululaiset kylvivät päälle sinapinsiementä, koska kasvusto sitoo ravinteita, kertoi opettaja Leena Franssila-Karvinen, joka on pitkälti suunnitellut ja ohjannut puutarhatoimintaa.

Opettaja Anne Kantola kertoi, että puutarhassa tekemisen voi linkittää moneen oppiaineeseen.
–Käytännön tekeminen ja toiminta tukee oppimista. Lapset näkevät konkreettisesti, mitä mistäkin kasvaa.
–Tällaiset taidot on hyvä lapsilla olla elämää varten. Ja moni on vienyt innostusta kotiinkin, Franssila-Karvinen iloitsi.
Puutarhassa koululaiset ovat tutustuneet kimalaisiin ja sudenkorentoihin. Pelko on jäänyt, ja aamukohmeisia kimalaisia on jopa päästy silittelemään.
–On innostuttu tutkimaan luonnon ilmiöitä laajemminkin. Ensimmäinen vuosi on ollut testaamista ja kokeilua ja koko ajan on suunnitelmia, mitä kaikkea tässä voisi olla. Jatkuvuus on avainsana, ja menemme luonnon sekä materiaalin kiertokulun ehdoilla. Siemeniä kerätään nyt talteen ensi kesää varten, Franssila-Karvinen jatkoi.

Ainoa sabotööri on paikallinen pupu
–Tämä on kasvattanut yhteishenkeä ja tuonut lapsia sekä aikuisia enemmän yhteen mielekkään puuhaamisen merkeissä, totesi opettaja Soili Ylönen.
Kesällä helteiden aikaan kastelusta vastasivat opettajat ja muutamien oppilaiden vanhemmat vuorotellen. Vesi tulee pumpulla järvestä.
–Ainoa tuhotyö täällä on tapahtunut, kun pupu löysi puutarhan. Onneksi se keskittyi syömään viljoja, Franssila-Karvinen naurahtaa.

Puutarhan sato ilahduttaa talven aikana koululla
Koulun keittiö on mukana myös ja valmistaa esimerkiksi perunoista ja kesäkurpitsoista ruokaa. Raparperipiirakkaakin on luvassa. Luokkiin viedään kukkakimppuja, mutta seinäkoristeet, kuivattavat yrttiteeainekset sekä mausteet ilahduttavat koulussa myös talven aikana.
Ensi kesäksi suunnitellaan ketokasvien kylvämistä. –Laajentamista on toivottu, että kaikille riittäisi tekemistä. Myös vesiaihiota on toivottu, katsotaan, voidaanko sekin toteuttaa.















