VUONNA 1994 julkaistussa DJ BoBo:n kuuluisassa Everybody-kappaleessaan kiteytyy musiikin merkitys, joka on kokonaisvaltaista ihmisen kehittymisen kannalta: ”Music is what I am living for!” Musiikki on harrastus, ammatti ja elämäntapa.
Maria Besis on työskennellyt huilunsoiton opettajana pian 20 vuotta. Hän toimii Etelä-Pohjanmaan sekä Lapuan musiikkiopistoissa ja Seinäjoen kansalaisopistossa. Opetustyön lisäksi Maria keikkailee ja konsertoi erilaisten kokoonpanojen kanssa. Hän kertookin, että musiikki on ehdottomasti elämäntapa. Musiikilla on voimaannuttava vaikutus, mutta se vaatii periksiantamattomuutta ja päämäärätietoisuutta.
Musiikki on monipuolinen kulttuuriala.
–Siinä voi päästä mukaan niin teatterin, erilaisten produktioiden kuin orkesterimusiikin maailmoihin.
Soiton opiskelua voi harrastaa alueellisissa musiikkiopistoissa kuten Etelä-Pohjanmaan musiikkiopistossa, jonka toimipisteitä on Seinäjoen lisäksi Vimpelissä ja Alavudella.
Musiikin alalle suuntaavan kannattaa huomioida, että pelkkä peruskoulu ja lukio eivät riitä. Ammattiopintoja varten riittävät tiedot ja taidot saadaan taiteen perusopetuksessa, musiikkiopistossa opiskelemalla.
Ammattikorkeakouluopintoihin suuntautuva voi valita useista eri suuntautumisvaihtoehdoista sopivan. Voi opiskella muusikoksi, musiikkipedagogiksi tai musiikin ohjaajaksi. Maria Besis on suorittanut Centriassa, Kokkolassa, musiikkipedagogin 4,5-vuotisen tutkinnon. Opiskelu musiikkipedagogiksi oli mukaansatempaavaa sen laaja-alaisuuden takia.
–Lämmöllä muistelen eri tahojen yhteistyöproduktioita, joissa sain olla mukana jo tuolloin.
–Ylioppilastutkinnon kehittäminen sisällyttämällä siihen musiikki on tosi hieno juttu! Haasteena ovat resurssit musiikin opetukselle lukiodiplomin kannalta. Siinä voisi kehittää ja hyödyntää yhteistyötä lukioiden ja musiikkiopistojen välillä.
Suomessa on hyvä musiikin opetus
Omaa osaamista on jatkuvasti arvioitava:
–Siihen kuuluu rakentava itsekriittisyys. Ala on myös yhteisöllinen ja mahdollisuuksia on moneen, lisää Besis.
Alan tulevaisuudesta hän toteaa, että Suomessa on korkeatasoinen musiikkialan koulutus ja loistavia musiikin ammattilaisia. Musiikkiopistojen opetussuunnitelmat ajavat tavoitteellista kehittämistä.
–Musiikkiopistojen soiton opiskelu on joustavaa ja oppilaslähtöistä, kertoo Maria Besis.
–Parhaimmillaan opettajan ja oppilaan polku kestää kymmenenkin vuotta ja antaa paljon sekä oppilaalle että opettajalle. Jotkut oppilaani ovat suunnanneet musiikkialalle ja toisia on mennyt sotilassoittokuntaan. Huolimatta, jatkaako oppilas ammattiin vai harrastaako vain musiikkiopintojen verran, on merkittävää panostaa jokaiseen oppijaan. Oppilaiden kanssa on hienoa kokea onnistumisen hetkiä.
Musiikkialaa harkitsevaa Besis kehottaa ylläpitämään omaa teknistä kehitystään ja verkostoitumaan muihin alan toimijoihin.
–Useilla paikkakunnilla on omat orkesterinsa ja niiden loistavat ohjelmistot pitävät sisällään kaikille jotain.
Hän suosittelee tutustumaan oman alueensa musiikkitarjontaan.
–Vain siten voimme nauttia sen vaikutuksen voimasta. Musiikilla on tärkeä vaikutus ihmisen hyvinvoinnille.
Lasse Pippola














