Evijärven lukiossa kirjoitettiin hyviä tuloksia – ”Pienissä yksiköissä opiskelija on helpommin keskiössä”

Evijärven lukion ylioppilaat ovat menestyneet hyvin ylioppilaskirjoituksissa viime vuosina. Kuva: Johanna Korkea-aho
Evijärven lukion ylioppilaat ovat menestyneet hyvin ylioppilaskirjoituksissa viime vuosina. Kuva: Johanna Korkea-aho
Evijärven lukion ylioppilaat ovat menestyneet hyvin ylioppilaskirjoituksissa viime vuosina. Kuva: Johanna Korkea-aho
Evijärven lukion ylioppilaat ovat menestyneet hyvin ylioppilaskirjoituksissa viime vuosina. Kuva: Johanna Korkea-aho
ETELÄ-POHJANMAAN 22 lukion keskinäisessä vertailussa Evijärvi oli Järviseudun lukioista paras sijalla seitsemän; Vimpeli sijoittui yhdeksänneksi ja Lappajärvi sijalle 10.

STT:n lukiovertailussa ylioppilaskirjoitusten tuloksia verrataan opiskelijoiden peruskoulun päättötodistuksiin. Näin lukion vaikutuksesta oppimistuloksiin saa paremman kuvan kuin vertaamalla vain eri lukioiden yo-tuloksia.

Evijärven 27 ylioppilasta vuosimallia 2022 kirjoittivat keskimäärin 5,57 ainetta per henkilö. Yhteensä he tekivät 156 koesuoritusta, joista 22 sai arvosanan laudatur, 31 eximian, 32 magna cum lauden ja 34 cum lauden.

–Se on erinomainen tulos, kommentoi Evijärven lukion rehtori Riitta Mustajärvi. –Opiskelijoiden määrätietoisuus, tavoitteellisuus ja halu menestyä sekä sitoutuminen opiskeluun näkyvät. Tämä oli hyvin motivoitunut porukka, moni tavoitteli opiskelupaikkaa todistusvalinnan kautta.

Evijärven lukio on pärjännyt useampana vuonna hyvin STT:n vertailussa ja ollut maakunnan kymmenen parhaan joukossa. 2019 sijoitus oli toinen.

–Meillä on pätevät opettajat ja osaava henkilökunta. Korona-aika asetti juuri näille opiskelijoille haasteita, silti saatiin näin hyvät tulokset – onneksi lähiopetusta pystyttiin toteuttaa yhtä pätkää lukuun ottamatta, mikä tietysti auttoi.

Opinto-ohjaaja ja apulaisrehtori Tuija Saarteinen tiivistää, että Evijärven lukio on pieni, joustava ja vahvasti opiskelijoiden elämässä läsnä.

–Pienessä yksikössä opiskelija on helpommin keskiössä.

–Ikäluokka ei ole vain massa, vaan jokainen on oma yksilönsä. Opiskelija voi tulla matalalla kynnyksellä keskustelemaan opettajan, opinto-ohjaajan tai rehtorin kanssa ja pohtimaan itselleen sopivia toimintatapoja. Rinnalla kulkeminen on yksi tärkeimmistä asioista, tunnetaan oppilaat hyvin ja pystyttään antamaan henkilökohtaista ohjausta, tarvittaessa sanoa, että mietitkö tuota vielä uudelleen. Oppilaan motivaatio on avainasia hyviä suorituksia tavoiteltaessa, kouluympäristön rooli on tukea ja auttaa saavuttamaan oman tasoinen suoritus sekä sopiva jatko-opiskelupaikka, Mustajärvi toteaa.

Motivaatio ja kunnianhimo voivat viedä myös toiseen ääripäähän ja nuori voi väsyttää itsensä.

–Nuorille on tarjolla paljon kaikkea: on väyläopinnot, kurkistuskursseja, harrastuksia… Täytyisi myös puntaroida, mihin omat voimavarat riittävät, pohtii Saarteinen.

–Niitä keskusteluita käydään toisinaan: onko järkevää ottaa tämä tähän kohtaan, mikä on tarpeellinen ja riittävä taso tässä mahdollisuuksien maailmassa, mitkä ovat omat realistiset tavoitteet ja mihin haluaa panostaa. Opona näen, että viiden aineen kirjoittaminen hyvin riittää, jos tavoitteet eivät edellytä useampaa ainetta. Olen huolissani nuorten jaksamisesta laajemminkin, kun on korona, sota, ilmastonmuutos ja epävarmuus tulevaisuudesta.

–Toki joskus opiskelijoita pitää potkiakin eteenpäin. Pääsääntöisesti nuoret ovat fiksuja ja miettivät tarkkaan, mitä opintoja ottavat ja mihin pyrkivät.

VIIME lukukaudella Evijärven lukiossa opiskeli reilu 60 opiskelijaa.

–Jatkossa ikäluokat tippuvat hieman, mutta hieman isompia ikäluokkia on vielä tulossa, kertoo Mustajärvi.

Pienten lukioiden mahdollisuuksista tarjota valinnaisia opintoja monipuolisesti on puhuttu pitkään.

–Meillä on ollut hyvää yhteistyötä naapurilukioiden kanssa, jolla on voitu tarjota pienillekin opiskelijaryhmille opetusta, etteivät halutut kurssit jää itseopiskeluksi. Aika hyvin on pystytty jollakin lailla toteuttamaan ne kurssit mitä on toivottu. Ei ole ainakaan minun korviini kuulunut valituksia. Jos jonakin vuonna ei ole mahdollista toteuttaa jotakin tiettyä kurssia, seuraavana se ehkä on.

Evijärvellä on tarjottu jo yli 20 vuoden ajan lähiopetuksessa 25 opintopisteen laajuisia kemian yliopistotason perusopintoja, joita suorittamalla opiskelija pääsee kurkistamaan korkeakoulumaailmaan ja jotka voi myös hyväksi lukea jatko-opinnoissa.

–Kemian osaajille on kysyntää.

–Myös kielien opetuksen tarjonta on laaja. Tarjoamme saksan ja ranskan opetusta. Etäopetuksena opiskelijoilla on mahdollisuus valita muun muassa espanjan ja venäjän opetusta lähilukioista.

Mustajärvi nostaa esille lukion merkityksen laadukkaalle perusopetukselle.

–Kunnissa, joissa on myös lukio, on helpompi saada päteviä aineenopettajia. Lukio voi olla myös syy palata paikkakunnalle.

KEVÄÄLLÄ ylioppilaskirjoituksensa aloittaneet ja myöhemmin ne aloittavat kirjoittavat jatkossa aina viisi ainetta. Uudistuksessa jaosta pakollisiin ja ylimääräisiin aineisiin luovutaan. Lukiolaisten on kirjoitettava äidinkieli, yksi pitkä aine ja kolme muuta ainetta. Pois kirjoituksista voi jättää joko matematiikan, toisen kotimaisen kielen, vieraan kielen tai reaaliaineen kokeen.

–Paljon on jo kirjoitettu viittä ainetta, kun esimerkiksi ammattikorkeakouluun haettaessa on huomioitu jo pitkään viisi ainetta.

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.