Järviseudun Sanomat kehittyy yhdessä yhteisön kanssa – tulos jaetaan takaisin ruohonjuuritasolle, muistuttaa myyntipäällikkö

Ari Ahvenlammilla on pitkä kokemus työstä myynnin ja markkinoinnin parissa. Järviseudun Sanomissa hän on työskennellyt kolme vuotta.
Ari Ahvenlammilla on pitkä kokemus työstä myynnin ja markkinoinnin parissa. Järviseudun Sanomissa hän on työskennellyt kolme vuotta.
Ari Ahvenlammilla on pitkä kokemus työstä myynnin ja markkinoinnin parissa. Järviseudun Sanomissa hän on työskennellyt kolme vuotta.
Ari Ahvenlammilla on pitkä kokemus työstä myynnin ja markkinoinnin parissa. Järviseudun Sanomissa hän on työskennellyt kolme vuotta.
JÄRVISEUDUN Sanomien myyntipäällikkö Ari Ahvenlampi pitää työtään sopivana sekoituksena tuttua paikallislehtityötä ja asiakkaiden palvelemista sekä kehittymistä ja uudistumista lehtialan murroksessa.

–Tuttua ja perinteistä on, että paikallislehti luetaan tarkkaan ja on tilaajille tärkeä. Meitä, kuten kaikkia muitakin alan toimijoita haastavat tällä hetkellä monet asiat. Painoalaa koetteli menneinä viikkoina paperialan lakko, joka samanaikaisesti sodan kanssa aiheutti sen, että mekin jouduimme miettimään, mistä saamme paperia. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin näin metsävaltaisessa maassa, jossa on monta paperitehdasta. Onneksi asia järjestyi pitkäaikaisen BotniaPrintin kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta, emmekä joutuneet vähentämään lehden sivumäärää, kuten joissakin yrityksissä on tehty.

Postin jakelupäivien väheneminen lisää entisestään digitilausten ja kotisivulla julkaistavien uutisten merkitystä, kun ulko-järviseutulaisille printti tulee jatkossa ehkä nykyistäkin pidemmällä viiveellä. Tätä ei tule ajatelleeksi tässä Järviseudulla, missä paikalliset postinjakajat toimivat hyvinkin nopeasti ja joustavasti.

–Uutisoinnin reaaliaikaisuus nousee yhä suurempaan rooliin. Aikoinaan tehtiin lehti joka viikko, nyt on oltava uutisia päivittäin. Pyrimme palvelemaan lukijoita mahdollisimman hyvin – painopiste on siirtynyt ja siirtyy yhä enemmän nettiin: kotisivulle jutut saadaan tuoreina ja siellä on myös aineistoa, jota ei printtilehdestä löydy. Näiden lisäksi ei tietenkään sovi unohtaa somekanaviamme.

JÄRVISEUDUN SANOMIEN kotisivut ovat uudistumassa kevään aikana.

–Tavoite on, että ennen kesälomien alkamista uudet sivut saadaan käyttöön ja viimeistään Kesäseudussa on aiheesta lisää.

Yksi tavoite sivuja uudistettaessa on, että tapahtumakalenteri ja kesäasukassivusto nousevat paremmin esille.

–Seuraamalla niitä näkee helposti yhdestä paikasta, miten paljon alueellamme on tapahtumia ja palvelutarjontaa. Kesäasukasyhteistyöhön liittyen kesän aikana on tulossa mökkiläisille ja lomalaisille suunnattuja kesäasukasiltoja.

Uudistaminen ei koske siis vain talon sisäisiä asioita, vaan myös tekemistä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

–Pienet kunnat toimivat täällä yhdessä monessa, kuten kesäasukasrekisterin ja -sivuston merkeissä. Yhteistyö myös matkailubrändin rakentamisessa on merkittävä asia. Kotiseutuyhdistysten omistamana mediatalona koemme tärkeänä olla mukana tekemässä yhteistyötä koko alueemme hyväksi ja kehittämässä uudenlaisia toimintamalleja. Konserneissa tavoite on tuottaa omistajille voittoa, täällä voitto jaetaan takaisin yhteisölle, ruohonjuuritasolle. Moneen kaupunkiseutuun nähden täällä yhdistyksillä on paremmin talkooresurssia ja tehdään hyvää työtä, kun on vain rahaa jostakin saatavilla.

Järviseudun Sanomat on mukana myös Kraatterijärven toimijat ry:ssä.

MEILLÄ on sopivan kokoinen talo: on monta, jotka miettivät asioita, ei tarvitse yksin pähkäillä haasteita, mutta kuitenkin pieni yhteisö, jossa jokaisen työllä on merkitys ja jokainen on tärkeä. Yhteisö on tiivis ja meillä on hyvä henki, kertoo Ari Ahvenlampi.

Markkinointipäällikön vuosi kulkee sesonkien mukaan. Kun myyntisesongit ovat hiljaisempia, on aikaa suunnitella ja kehittää tekemistä. Joulunalusaika on perinteisesti se hektisin aika. Myös erilaiset vaalit tuovat mukavasti säpinää työhön, samoin kesä, josta näyttää jälleen muodostuvan tapahtumarikas.

Mainos

–Parin koronavuoden jälkeen on mukava jalkautua lukijoiden joukkoon alueen monilukuisiin markkina- ja kesätapahtumiin. Seuraa ilmoitteluamme, tule tapaamaan meitä, osallistu arvontoihin, liity kesäasukasrekisteriin ja tarkista, onko tilauksesi ajan tasalla.

KAUPALLINEN ala on kiinnostanut Ahvenlampea nuoresta saakka. Tie vei peruskoulun jälkeen kauppakouluun ja Kauhavan Yrittäjäopistoon, armeijan jälkeen alkoi ura reppurina eli kaupparatsuna päivittäistavaran parissa.

–Se oli sitä aikaa, kun jokainen edustaja laittoi kaupassa aina omat tuotteensa parhaalle paikalle, ja seuraava taas järjesteli hyllyt uudelleen oman mielensä mukaan. Myyntikokouksessa kerran kuussa kerrottiin, mitä tehdään ja sitten mentiin kuukausi kerrallaan. Sitten tulivat NMT-puhelimet 1990. Kun tuli autoon, puhelin välkkyi sen merkiksi, että puhelu on tullut, mutta ei näkynyt, kuka on soittanut. Mutkaisilla, mäkisillä teillä puhelu pätki ja ääni säksätti. Puhelun alkusekunnit usein leikkautuivat pois. 3,5 markan minuuttihinnalla soitellessa tuli helposti tonnin puhelinlaskuja.

Reissuhommien jälkeen Ahvenlampi on myynyt ”vaikka ja mitä”, lehtialakin tuli tutuksi.

–Olin pienen hetken Järviseudun Sanomissakin myymässä mainoksia Mannisen Jussin ollessa päätoimittajana 1990-luvun puolivälissä. Mainoshommia on tullut tehtyä enemmänkin sen jälkeen. Omalla toiminimellä olen tehnyt myös hoitotarvikemyyntiä.

Kokemuksesta Ahvenlampi tietää, että jokaisella aikakaudella on ollut omanlaiset haasteensa.

–Aikoinaan vielä hitaan netin aikana sivujen lähettäminen painoon kerralla kesti niin kauan, että nettiyhteyden katkeaminen kriittisellä hetkellä aiheutti ajomatkan painoon. Nykyisin tekniikan toimivuus, yhteydet ja ohjelmien pelaaminen yhteen heittävät joskus hiekkaa rattaisiin. Voi käydä niinkin, että painosta lähtenyt lehtirullakko on Postin autossa toisella puolella Suomea lukijoiden odottaessa lehtiään.

Vaikka ei olekaan taikauskoinen, Ahvenlammille jäi perjantai 13. maaliskuuta 2020 jäi mieleen pysyvästi.

–Silloin kaikki kesän tapahtumat ja viisinumeroinen luku ilmoituseuroja peruutettiin yhden päivän aikana koronapandemian säikäytettyä ihmiset. Mutta eihän sitä maailmanloppua vielä tullutkaan.

ALAJÄRVELLÄ asuva Ahvenlampi rentoutuu liikunnan parissa. Tennis on ykköslaji, mutta padelkin on tullut testattua. Hiljattain leikattu olkapää on rajoittanut harrastamista.

–Pelikavereille terveisiä, että täältä vielä tullaan!

Myös puuhailu omakotitalon kunnossapidon parissa on mieleistä, mutta ykköseksi taitavat kuitenkin nousta papan hommat. Toista lastenlasta odotetaan syntyväksi lähiaikoina.

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.