Sähköinen asiointi sujuvoittaa hammashoidon toimintaa

Taina Paananen opasti Eevi Joensuuta itseilmoittautumisautomaatin käytössä. –Koululaisten olisi hyvä osata henkilötunnuksensa, kun he tulevat vastaanotolle itsenäisesti, sillä heillä ei yleensä ole mukana Kela-korttia. Eevin mukana hammashoitokäynnillä oli isä Lauri Joensuu.

Julkaistu:

Aihe:

ENSIN desinfioidaan kädet ja annetaan niiden kuivua. Sitten voit painaa vihreää nappia ja näppäillä henkilötunnuksesi automaattiin, ohjaa suun terveydenhuollon palveluvastaava Taina Paananen hammashoitokäynnillä olevaa kolmasluokkalaista Eevi Joensuuta.

Eevi muistaa kyllä syntymäpäivänsä, mutta Lauri-isä näyttää Kela-kortista mallia.

–Ja sitten painetaan OK, minkä jälkeen kone tulostaa sinulle vuoronumerosi ja sen huoneen numeron, jonne olet menossa.

–Helppoa, toteaa Eevi.

Alajärven hammashoitolan eteisessä on jo jonkin aikaa seissyt itseilmoittautumisautomaatti.

–Kokonaisuudessaan asiakkaat ovat ottaneet sen käyttöön todella hyvin, kertoo Taina Paananen. –Useimmille systeemi on tuttu keskussairaalasta.

Hammashoitolaan tullessa laitteessa skannataan oma Kela-, ajo- tai henkilökortti, tai näytölle syötetään henkilötunnus. Sen jälkeen voi tarkistaa, että omat tiedot ovat oikein, ottaa tulosteen ja jäädä odottamaan omaa vuoroaan, joka ilmoitetaan odotusaulan näyttöruudulla.

–Koululaisten olisi hyvä osata henkilötunnuksensa, kun he tulevat vastaanotolle itsenäisesti, sillä heillä ei yleensä ole mukana Kela-korttia. Henkilötunnuksen voisikin kotona opetella valmiiksi etukäteen, mikä nopeuttaisi ammattilaisten työskentelyä vastaanotolla.

Automaatille on tulossa vielä entistä selkeämmät toimintaohjeet ja huoneiden numerointia selkeytetään.

–Jos ongelmia tai kysymyksiä tulee, aina voi kysyä ajanvarauksen lasiluukulta.

Muissa Järvi-Pohjanmaan hammashoitoloissa itseilmoittautumisautomaattia ei vielä ole, mutta Paanasen mukaan asiakkaat liikkuvat joustavasti eri toimipisteiden välillä tarpeen mukaan: jos naapurikunnassa on vapaa aika nopeammin saatavilla, sinne lähdetään mielellään.

Samanlaiset itseilmoittautumisautomaatit ovat käytössä Järvi-Pohjanmaan terveyskeskuksessa Alajärvellä asiakkaille, jotka tulevat hoitajan tai lääkärin vastaanotoille tai röntgen- ja laboratoriotutkimuksia varten. Myös kiirevastaanotolla on oma ilmoittautumisautomaatti.

TOIMINNAN sujuvoittamista sekä asiakkaan että henkilökunnan osalta on myös sähköinen asiointi, joka Paanasen mukaan tulee jatkossa lisääntymään entisestään.

Ajanvaraus hyvis.fi-palvelun kautta otettiin käyttöön Järvi-Pohjanmaalla jo vuosi sitten, mutta koronakevään aikana, jolloin paljon aikoja jouduttiin perumaan, se otettiin pois käytöstä joksikin aikaa.

–Hyviksen kautta voi varata ajan kaikkiin toimipisteisiin, aikuisen hammastarkastukseen, hampaan tai paikan lohkeaman korjaamiseen tai suuhygienistin vastaanotolle hammaskiven ja värjäytymien poistoon.

Varausta tehtäessä on tärkeä huomioida toimipiste ja toimenpide. Lisätietoja-kohtaan voi kirjata etukäteistietoja, jotka haluaa ammattilaisen ottavan huomioon, jos esimerkiksi hammaslääkäriin tulo jännittää.

Sähköisen asioinnin hyvä puoli on se, ettei se ole sidottu aikaan tai paikkaan ja sen voi tehdä ilman jonotusta. –Ajanvarauksemme ruuhkautuu ajoittain. Hyviksen kautta välttyy odottelulta. Hyviksen kautta varatut ajat voi myös perua samaa kautta. Jos peruminen tapahtuu viimeistään edellisenä päivänä, käyntimaksua ei veloiteta.

Jos on allekirjoittanut tekstiviestimuistutussuostumuksen, voi Hyviksen kautta myös tarkistaa vastaanottoaikansa. –Hyvikseen on tulossa myös ominaisuus, että sieltä näkee kaikki varatut aikansa.

Toisen puolesta asiointi on tulossa mahdolliseksi sekä alle 10-vuotiaan, että yli 18-vuotiaan osalta. Sen saa käyttöön Suomi.fi-sivustolla.

Sähköisen asioinnin palveluita kehitetään ja laajennetaan seuraavaksi alle kouluikäisten palveluihin.

–Meille on tulossa myös OmaOlo-palvelun ja paljon muutakin sähköiseen asiointiin liittyvää. Se kehittyy nyt vauhdilla.

TEKSTIVIESTIMUISTUTUS on ollut käytössä nyt pari vuotta. Se oli vähentänyt huomattavasti ei-peruttujen, käyttämättä jätettävien aikojen määrää.

–Asiakkaat luottavat siihen, mutta operaattorista johtuen muistutusviestit eivät aina lähde, jolloin aikoja on jätetty käyttämättä. Tekstiviesti on lisäbonus, mutta ei ole syy peruuttamattomalle käynnille, Paananen muistuttaa.

–Lasten osalta viestit menevät annettuun numeroon, joka tulisi tarpeen mukaan muistaa päivittää meille tänne.

Jatkossa asiakkaita muistutetaan tekstiviestin välityksellä myös hammastarkastusajan varaamisesta. Aikaisemmin tämä tieto lähetettiin kirjeellä. Yli 70-vuotiaille ajat ja niiden muutokset lähetetään yhä kirjeitse, tekstiviestien lisäksi.

HAMMASHOITOLASSA toiminta on palautunut normaalille tasolle poikkeusolojen jälkeen.

–Seuraamme tilannetta. Keväästä opittiin paljon. Toivotaan, että töitä voidaan tehdä jatkossakin. Täällä suojautuminen on ollut aina arkipäivää, nyt vielä tehostetummin, toteaa Paananen.

–Tärkeää on muistaa, että sairaana ei tulla vastaanotolle, käsihygieniasta huolehditaan ja odotustilassa käytetään maskia.

Henkilökuntaa suun terveydenhuoltoon on saatu hyvin, mutta paikkoja on auki parhaillaankin: kaksi määräaikaista hammashoitajan sijaisuutta sekä suuhygienistin määräaikainen toimi.

Järvi-Pohjanmaan hammashoito tiedottaa ajankohtaisista sekä suun terveyteen liittyvistä asioista facebookissa.

Jätä kommentti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.