• Valtteri Lindholm kertoi Jpyp:n tilaisuudessa, kuinka yritys onnistuu verkkokaupan perustamisessa. Kuva: Anniina Heikkilä

Verkkokauppatilaisuus keräsi runsaasti yrittäjiä

Verkkokauppa teemana puhuttelee yrittäjiä. Koronatilanne on kiihdyttänyt verkkokaupan kasvua Suomessa ennätysvauhtia, ja näyttää, että digimurros kaupankäynnissä on tullut jäädäkseen.Vastatakseen kasvavaan osaamisen kehittämisen tarpeeseen Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy järjesti Alajärven Punaisen Tuvan Viinituvalla 22.9. verkkokauppavalmennuksen.Tilaisuus oli osana Etelä-Pohjanmaan Liiton rahoittamaa “yritystoiminnan kehittäminen poikkeustilanteessa”-hanketta. Tilaisuuteen saapui 40 henkilöä, joka oli myös maksimi osallistujamäärä.

Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm, joka toimi tilaisuuden asiantuntijana, on yksi Suomen tunnetuimmista verkkokauppiaista. Varusteleka on Suomen ja Euroopan suurimpia armeijatavaraa myyviä erikoisliikkeitä. Hän jakoi valmennuksessa yrittäjille kokemuksiaan verkkokauppiaana toimimisesta sekä avaimia onnistumiseen. Lindholm avasi tilaisuuden esittämällä, että kaikilla firmoilla tulisi olla verkkokauppa, ja että “verkkokauppa tekee hyvää kivijalalle, vaikka lopputuloksena yhtään pakettia ei lähetettäisi". Verkkokauppa ei koske ainoastaan tuotteita myyviä yrityksiä, vaan myös palvelut tulisi olla hinnoiteltuna verkkosivuilla, josta ne voisi varata ja ostaa.

Helppo asiakaspalvelu digitaalisissa kanavissa on Lindholmin mukaan avain liiketoiminnan kasvuun. Verkkomyynti nähdään kasvavana potentiaalina, vaikkakin haasteena monelle yrittäjälle.

Yksi paikalla olleista yrittäjistä oli vimpeliläinen Teija Uitto-Kohonen, joka antaa valmennukselle kiitettävän arvosanan: “On hyvä välillä vähän provosoida ja ravistellakin”. Uitto-Kohosen kotiinviemisiä tilaisuudesta on erityisesti se, että “verkkokaupan perustamiseen kannattaa käyttää aikaa ja resursseja, tehdä siitä kerralla hyvä ja toimiva. Vaikka verkkokaupan ulkonäöllä ei ole suurta merkitystä, verkkokaupan tuotteet tulee olla tuotteistettuja, kuvattuja ja kuvailtuja”. Samalla Uitto-Kohonen nostaa esille verkkomyynnin haasteellisuuden palvelualalla, etenkin kun käytettävissä olevat resurssit ovat rajalliset. Hän kuitenkin uskoo, että nettiajanvaraus tulee Järviseudulla lisääntymään palvelupuolella, kuten esimerkiksi parturi-kampaajilla ja hierojilla.

“Palvelualalla verkkokauppa lisää myös potentiaalia laajentaa tuotevalikoimaa ja tähän mahdollisuuteen moni palvelualan yrittäjä varmasti tarttuu”, kommentoi Uitto-Kohonen.

Sekä verkkokauppakoulutus että digimarkkinoinnin valmennussarja on mahdollista katsoa jälkikäteen videotallenteiden kautta. Saadakseen materiaalit käyttöönsä, yrittäjät voivat olla yhteydessä JPYP:n projektipäällikkö Anniina Heikkilään.

Jaa juttu: