Ovelta ovelle eli kotimyyntinä myydään monia tuotteita ja palveluita, joista jotkut ovat todella kalliita. Myyjät kauppaavat lämpö- ja ilmalämpöpumppuja tai ilmanpuhdistimia. Tai kodin turvatuotteita eli hälytysjärjestelmiä, palovaroittimia ja valvontakameroita. Myös lehti- ja kirjatilaukset sekä ravintolisät ovat kaupan kohteena. Kotimyyntiin liittyy ongelmia, joihin on puuttunut kuluttaja-asiamies, ja juttuja on käsitelty myös oikeudessa.
Kuluttaja-asiamies puuttui kesällä 2025 aurinkopaneelien ja aurinkosähköjärjestelmien aggressiiviseen kotimyyntiin. Myyjät käyttivät painostavia myyntimenetelmiä sekä virheellisiä tietoja. Asiakkaalla oli jo käytössään järjestelmä, jota myyjä totuudenvastaisesti väitti vialliseksi. Oikeutta peruuttaa ostos oli myös vaikea käyttää.
Kotimyynnillä siis joskus myydään asiakkaalle tuotteita ja palveluita, joita hän ei halua eikä tarvitse tai pahimmassa tapauksessa ei edes ymmärrä, mitä on ostanut. Iäkkäälle asiakkaalle ei kerrota riittävän selkeästi, että kahden viikon kuluessa kaupan syntymisestä sen voi perua. Kaikissa tapauksissa asiakas ei ole saanut tarvittavaa lomaketta, jolla kaupan peruminen tapahtuu. Perumisen suhteen on myös turhaa häveliäisyyttä. Asiakas voi kokea, että ei kehtaa perua kauppaa, jota koskevan sopimuksen on allekirjoittanut.
Ostajalla on oikeus peruuttaa kotimyyntisopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella yritykselle kahden viikon kuluessa ostosta. Mitään syytä kaupan perumiselle ei tarvitse ilmoittaa. Tavaran kauppaa koskevassa tapauksessa määräaika on 14 päivää ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta. Myynnin yhteydessä asiakkaalle on annettava kaupan peruuttamislomake.
Varo tällaisia tilanteita
Iäkkään yksin asuvan rouvan ovelle koputti vieras mies. Mies esittäytyi hälytysjärjestelmää, kameravalvontaa ja kuukausittaista valvontapalvelua myyvän yrityksen edustajaksi.
Myyjä tuli sisälle kutsua odottamatta ja aloitti energisen myyntipuheen. Rouva sai tuskin väliin sanottua, että ei ole ostamassa mitään. Sävy muuttui pelottelevaksi: ”Jos kaadutte, ettekä pääse ylös niin ei täällä maalla kukaan osu ovelle koputtelemaan. Sinne jäätte makaamaan aivotärähdyksen saaneena ja ehkä tiedottomassa tilassa.”
Myyjä myös loi tilanteeseen kiireen tunnun. Sopimus piti hyväksyä saman tien, koska tarjous oli voimassa vain tänään.
Lopputulos: Rouva allekirjoitti 3 000 euron sopimuksen ymmärtämättä, mitä oikein oli ostanut. Sopimuspaperien joukossa ei ollut kirjallista tietoa kotimyynnin purkamismahdollisuudesta. Rouvan omaishoitajalle ei ilmoitettu kaupasta.
Kotimyyntiä koskevat faktat:
Kotimyynnin yhteydessä myyjän on annettava asiakkaalle peruuttamislomake.
Muista vaatia lomaketta, jos sitä ei löydy kauppaa koskevien papereiden joukosta.
Kotikaupalla myydyn tuotteen tai palvelun oston saa perua 14 vuorokauden kuluessa kaupan solmimisesta.
Kun kyse on myöhemmin toimitettavasta tuotteesta (kirjat tai lisäravinteet), oston saa perua 14 vuorokauden kuluessa ensimmäisen tuote-erän saapumisesta.
Ostajalla on oikeus perua kotikauppa, ja syytä ei tarvitse ilmoittaa – eikä hävetä, että tuli toisiin ajatuksiin.
Aino Alppinen













