TAAS puhelin soi. Myyjä tarjosi ilmaista kasvohoitoa kauneushoitolassa. Kiitin tarjouksesta, mutta en tarttunut mahdollisuuteen, koska myyntiähän tästäkin olisi seurannut. Miten nämä soittelijat saisi kuriin, että ei heikkona hetkenä tulisi ostettua lisäravinteita, pesuaineita tai mitä milloinkin?
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry eli ASML ylläpitää puhelintarjonnan rajoituspalvelua, niin sanottua Robinson-rekisteriä. Kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä kerrallaan kolmeksi vuodeksi soittamalla ASML:n maksulliseen numeroon. Markkinointikielto tulee voimaan, kun se on päivitetty yhdistykseen kuuluvien yritysten rekistereihin – eli muutama viikko pitää malttaa. Tämä kielto koskee yrityksiä, jonka asiakas kiellon ilmoittaja ei ole. Rajoitus tehdään numeroon 0600 13404.
Myös postitse tulevan osoitteellisen mainonnan voi estää ilmoittautumalla niin sanottuun Posti-Robinsoniin. Tämä kielto tehdään Postissa.
Mieti, minne jätät tietosi
Netti on pullollaan yritysten kilpailuja, joihin osallistuessaan antaa yritykselle oikeuden suoramainontaan. Kilpailuun vastatessa kannattaa olla tarkkana tai tarkistaa varmuuden vuoksi käyttäjätilin asetukset. Mainontalistalle voi päästä myös verkkokaupasta ostamisen yhteydessä, koska ostajan tiedot tulevat yrityksen asiakasrekisteriin, josta poimitaan tiedot mainoskampanjoihin.
Puhelinnumeron voi myös rekisteröidä salaiseksi tai estää numeroon tulevan puhelinmarkkinoinnin. Tämä rekisteröinti tehdään omalle puhelinoperaattorille. Toinen ilmoitus on numeron salaiseksi muuttaminen ja toinen markkinointikiellon tekeminen. Jälkimmäinen kielto estää osan puhelinmyyjien käytössä olevista rekistereistä saamasta numeroa. Jos oman numeron ilmoittaa operaattorille salaiseksi, se tarkoittaa myös, että numero ei näy kenellekään sitä etsivälle. Ei siis numeron kadottaneelle sukulaiselle eikä ystävällekään.
Häiritseväksi kokemiaan numeroita voi estää myös oman puhelimen estoilla. Ne voivat estää puhelinmyyjien numeroita ja sinne voi lisätä myös itse huomaamiaan numeroita. Tällaisia sovelluksia ovat esimerkiksi Should I Answer?, Truecaller ja Whoscall.
Suoraan yritykselle voi ilmaista toiveensa. Kun puhelin soi, siihen voi vastata: ”Kiitos, en osta. Voisitteko poistaa numeroni markkinointirekisteristänne. En halua teiltä soittoja.” Lain mukaan yrityksen pitää kunnioittaa tällaista henkilön esittämää toivetta.
Ilmoitin oman puhelinnumeroni Robinson-rekisteriin eli estin suoramarkkinoinnin. Puhelun hinta on 0,39 euroa minuutilta + paikallisverkkomaksu, joka Telian sivun mukaan on 0,18 euroa per minuutti. Puhelu meni automaattiin, joka rekisteröi kiellon. Puhelu kesti 37 sekuntia. Näin ollen kiellon tekeminen maksoi 14,5 senttiä.
Aino Alppinen
KOMMENTTI
Puhelin-, netti- ja suoramyynnistä
ANTAKAA karkea ilmaukseni anteeksi, mutta onko kukaan muu tehnyt havaintoja systemaattisesta vanhusten kusettamisesta? Tämä “linssiin pissiminen” ei ole mitään pientä kädestä-suuhun-huijausta, vaan kunnollista, ammattimaista kusetusta. Puhelinmyyjät sun muut nettikauppiaat käyvät eläkeläisten kimppuun kuin hyeenat – ja kieltäytyminen ei ole vaihtoehto. Myyjä vakuuttaa, että täytyyhän mummon tai papan allekirjoittaa se sopimus, oli siihen varaa tai ei, tarvetta tai ei. Mitä sitten oikein myydään? Kaikkea turhaa ja vieläkin joutavimpia vempaimia, joilla vähintäänkin maailmankaikkeus pelastuu. Aurinkopaneeleja – kahdesti, koska ensimmäinen kerta on jo unohtunut. Remontteja, joita ei tarvita, mutta kun kerran on jo ovella, niin miksei pistetä samoin tein uusi peltikatto ja akkunat tupaan. Lehtitilauksia, joiden mukana tulee veitsisarja ja taskulamppu, jolla voi valottaa vähintäänkin pihan perukoille saakka. Käänteentekeviä vitamiineja ja hivenaineita, koska vanhukset tietävät, että paras tapa tervehtyä, on ostaa mystinen pilleri puhelinmyyjältä. Ja sokerina pohjalla: vaihtopäitä sähköhammasharjaan, jota ei edes omista (tai suussa ei ole enää omat legot), mutta tulevaisuuden varallehan sitä.
Myyjän näkökulmasta parasta tässä bisneksessä on se, että peruminen on mahdotonta. Ei (kirosana), se on suunniteltu niin (kirosana) vaikeaksi, että jopa IT-asiantuntija luovuttaa ennen kuin ehtii kirjoittaa ensimmäistäkään valitusta. ”Klikkaa tästä, täytä lomake, lähetä se kolmeen eri paikkaan, odota 6–8 viikkoa, ja ehkä saat rahat takaisin” – luultavimmin sitten et.
Väestön ikärakenteen trendinä on, että väestö vanhenee, joten uhreja piisaa! Yli 75-vuotiaat hyväkuntoiset asuvat yksin, eivätkä he kaipaa apua – mutta heille voi myydä kaiken maailman sontaa. Ja kun joku ehdottaa, että asiaan pitää puuttua lailla, niin jopa alkaa itku ja hampaitten kiristys myyjäpuolelta.
Että tähän laihin: Koska kaikki 85-vuotiaat mummelit ovat tietysti tietotekniikan 5G bittiguruja, eivätkä he koskaan joudu paniikkiin, kun joku tuntematon painostaa heitä ostamaan jotain. Ei siihen tarvitse lainsäädäntöä – vanhukset vaan oppivat olemaan kukkaron leuat levällään. Kauppamiesten perunat ovat muuttuneet biteiksi.
Hannu Takala
Puhelinmyynnistä voi olla hyötyäkin
Gallupissa kysyimme puhelinmyyntiin liittyen: Soittelevatko puhelinmyyjät? Oletko ostanut jotakin? Jos olet ostanut tai et ole ostanut, niin miksi? Oletko tehnyt eston puhelinmarkkinoinnille?
Aila Hurmerinta, Vimpeli
–Kyllä puhelinmyyjät soittelevat. Pitkään aikaan en ole ostanut mitään. Lehtiä olen joskus tilannut. Olen opetellut sanomaan kiitos ei. Kun lehtiä tulee tarpeeksi niin lisää ei tarvitse. Suoramarkkinointieston tunnen, mutta eipä vaan ole tullut tehtyä.

Raine Laitila, Vimpeli
–Välistä soittelevat, mutta en ole ostanut puhelinmyyjiltä. Tai kyllä silloin kun vaihdoin operaattoria, se tapahtui puhelinmyyntinä. Vertaan, kun soittavat ja otan edullisimman tarjouksen.
Suoramarkkinointiestoa ei ole, vaikka sen tunnen. Seuraan puhelinmyyjien avulla hintatasoa puhelinoperaattorien välillä ja siinä mielessä puhelinmyyjät ovat jopa hyödyllisiä. Jos ei kukaan soittele, jää vertaamatta ja tulee mentyä samalla hinnalla.

Esko Hämeenniemi, Lappajärvi
–On tehty esto puhelinmyyjille varmaan yli kaksi vuotta sitten. Eli ei meille kyllä soiteta. Sitä ennen tuntui, että soitettiin joka päivä. Eston tekeminen ei ole hankalaa. Suosittelen tekemään.
–Kauppasivat lehtitilauksia ja aurinkopaneeleita. Ja viemärin sukittajat soittelivat. En ole ostanut puhelinmyyjiltä mitään. Vaimo on tainnut ostaa.

Helena Saarimäki, Kokkola
–Lehtikauppiaat soittelevat. Ja joskus harvemmin vitamiinien myyjät. Melkein aina kiellän. Joskus olen jonkun lehden jatkotilauksen ostanut. Kuuntelen mitä myyjällä on sanottavaa, sitten lopetan. En nyt koe soittelua häiritsevänä. Kun puhelin soi, niin kotimaisista numeroista tuleviin soittoihin vastaan, mutta ulkomaisiin numeroihin en.















