Huijauspuheluita ulkomaisista numeroista – esiinnytään pankkien ja viranomaisten edustajina

JS digi papru24
JS digi papru24
Julkaistu:
Kategoria:

–Kesän aikana huijauspuhelut, joissa soittaja esiintyy pankin tai viranomaisen edustajana, ovat selvästi lisääntyneet. Rikolliset pyrkivät luomaan kiireen tunteen ja painostavat luovuttamaan pankkitunnuksia tai asentamaan haitallisia ohjelmistoja. Poliisi ja pankit eivät koskaan pyydä tällaisia tietoja puhelimitse. Erityisesti ulkomaisista numeroista tulevat odottamattomat yhteydenotot kannattaa katkaista heti ja varmistaa asia virallisista yhteystiedoista, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Juha Tretjakov.

Huijauspuhelut ovat tyypillinen esimerkki sosiaalisesta manipuloinnista, jossa rikollinen yrittää saada huijaamalla ihmiset luovuttamaan arkaluontoisia tietoja, kuten pankkitunnuksia, salasanoja tai maksamaan rahaa. Sosiaalinen manipulointi on merkittävä uhka tietoturvalle, sillä se hyödyntää ihmisten luottamusta ja inhimillisyyttä, ei pelkästään teknisiä haavoittuvuuksia.

Epäilyttävät soitot voi ilmoittaa Kyberturvallisuuskeskukselle ja poliisille. Jos olet luovuttanut pankkitietojasi puhelussa, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi ja poliisiin.

Tärkein suoja on kuitenkin oma harkinta: älä anna tietojasi kenellekään riippumatta siitä, kuinka vakuuttavalta tarina kuulostaa.

Lue lisää tästä:

https://kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/kyberturvallisuuskeskuksen-viikkokatsaus-332025

Jaa Somessa

Jätä kommentti