Emil Nyqvist kehittyy vauhdilla kartingradoilla 

Emil Nyqvist uskaltaa haaveilla isosti. Tavoitteena on autourheilun kuninkuusluokka Formula 1. Kuva Emilin somesta.
Emil Nyqvist uskaltaa haaveilla isosti. Tavoitteena on autourheilun kuninkuusluokka Formula 1. Kuva Emilin somesta.
Emil Nyqvist uskaltaa haaveilla isosti. Tavoitteena on autourheilun kuninkuusluokka Formula 1. Kuva Emilin somesta.
Emil Nyqvist uskaltaa haaveilla isosti. Tavoitteena on autourheilun kuninkuusluokka Formula 1. Kuva Emilin somesta.

KORTESJÄRVELÄINEN nuori karting-lupaus Emil Nyqvist esitti edellisellä kaudella ikäluokkansa sarjassa vakuuttavia otteita. Pohjanmaan Cupista ja aluemestaruuskilpailuista irtosi toinen sija ja North Cupista Emil nappasi komean voiton. Kauden aikana ajettiin 15 erillistä kilpailua, joista saaliksi kertyi kuusi voittoa ja kolmen parhaan joukkoon Emil onnistui kaasuttelemaan 12 kertaa.  

Tällä kaudella haasteet ovat kovemmat, sillä 10 vuotta täyttänyt Emil ajaa nyt luokissa, joissa osa kilpailijoista on useita vuosia vanhempia.  

–Ollaan hypätty pienestä luokasta vähän isompiin luokkiin. Kahta luokkaa ajetaan, ja näitä luokkia saa ajaa, kun on täyttänyt kymmenen, joten ollaan vähän altavastaajana, kun osa kuskeista on jo 14-vuotiaita, kertoo Emilin isä ja mekaanikkona toimiva Henri Nyqvist.  

Kehittymisen ja oppimisen kausi

Ikäerosta huolimatta Emil on onnistunut pysymään hyvin mukana. 

–Esimerkiksi Lappeenrannassa, jossa Emil ei ole aiemmin ajanut, sijoitukset olivat siinä 10-12, eli puolenvälin yläpuolella. Miniluokka on vähän hankalampi, se on Suomen kovin luokka tämän ikäisille, mutta sielläkään ei kertaakaan oltu viimeisenä. 

Junior cup -sarjasta on tällä hetkellä ajettu kahdeksan finaalia ja Henrin kertoo, että jokaisessa finaalissa sijoitus on ollut edellistä parempi.  

–Ylivieskassa tuli jo sijat 7 ja 5. Jonkinlaisena tavoitteena oli tälle kaudelle ajaa 10 sakkiin tässä sarjassa ja se on nyt saavutettu.  

Henrin mukaan kyseessä on kuitenkin kehittymisen ja oppimisen kausi niin mekaanikolle kuin kuskillekin. 

–Näissä autoissa on paljon kaikkea säätämistä nopeuden lisäämiseksi, enkä vielä niitä kaikkia osaa. Tässä sarjassa meillä on aikaa kehittyä. Jos tällä kaudella sekä kuskin että mekaanikon osalta saadaan hommaa haltuun, sijoittumisia voidaan alkaa miettiä enemmän sitten seuraavalla kaudella. Tällä kaudella Emil on onnistunut jo ajamaan kärkeä 0.2 sekunnin päähän, niin aika hyvässä vauhdissa on oltu.  

Karting on kallis harrastus. Se vaatii paljon rahallista panostamista ja oman rahan lisäksi tarvitaan myös sponsoreita.  

–Jos laitan tähän kiinni kaikki mitä ikään mistään saan, niin se ei ihan riitä. Ja mä en mieti muuta kuin tätä Emilin juttua. Mä laitan tähän kaikki kiinni.  

Isä ja poika tiiminä

Rahallisen panostamisen lisäksi karting vaatii myös paljon aikaa. Emil kertoo pitävänsä reissaamisesta, vaikka välillä kisoja on kauempanakin.  

–Kauimmaisimmat paikkakunnat taitavat olla Paimio ja Lappeenranta, kertoo Emil.  

Henri puolestaan kertoo, että välillä jopa hävettää, kun joutuu olemaan niin paljon poissa. Edellisellä kaudella jo pelkästään kisoja oli 17 ja tällä kaudella kisoja on uusien sarjojen myötä enemmän. Hän on kuitenkin päättänyt, että aikaa järjestetään, jotta Emil pääsee radalle.  

–Me tehdään tätä suurella sydämellä. Emil haluaa ajaa ja mä oon päättänyt, että tätä tehdään niin paljon kuin hän haluaa. Itsekin tykkään rakennella autoja.  

Nyqvistit toimivat kahdestaan isä-poika -tiiminä. Se on Henrin mukaan nykyään harvinaista. Kilpailuissa näkee tiimejä, joissa eri osa-alueille on palkattu erillinen henkilö. Suuri tiimi vaatii suuren budjetin. 

–Näissä luokissa on Suomen parhaat kuskit. Niillä monilla on tiimissään palkattuna erikseen ajotapavalmentaja ja mekaanikko. Lisäksi saattaa olla henkinen tai ruokavaliovalmentaja ja sitten saattaa olla vielä isä mukana. Olen kuullut, että joillain kausibudjetti on jopa 80 000 euroa. Me ajetaan aika paljon halvemmalla, Henri naurahtaa ja jatkaa:  

–Mutta menee meilläkin. Me ajetaan paljon, niin meidän budjetti menee siihen. Meidän strategia on se, että kuski saa ajaa paljon, sillä se kehittää eniten. Ilman sponsoreita ja tukijoita ei pystyttäisi ajaa lähellekään näin paljoa. Ne ovat meille todella tärkeitä, kiittelee Henri. 

Iso pokaali ja paljon hauskanpitoa

Emil kertoo pitävänsä vauhdikkaasta lajista, mutta nostaa esiin myös tärkeän sosiaalisen näkökulman. 

–Mukavaa on myös se, että saa paljon uusia kavereita, kertoo Emil.  

Hän kertoo mieleenpainuvimman kisamuiston olleen viime kauden North cup -voitto Oulussa. 

–Sieltä sai tosi ison pokaalin.  

Kartingista kiinnostuneille lapsille ja nuorille Emil antaa erinomaisen neuvon.  

–Pitää kilpailla reilusti ja sen pitää olla hauskaa.  

Emilin otteita kilparadoilla on mahdollista seurata hänen sosiaalisen median kanavillaan.  

Jani Kielinen 

Lue myös nämä jutut

Jaa Somessa

Jätä kommentti