MASSATURISMIN rinnalle nousee trendi, jossa etsitään vastuullisia, ainutlaatuisia ja elämyksellisiä matkakohteita. Järviseudun alueella on omat vahvuutensa, joita hyödyntämällä matkailuun saataisiin uutta nostetta.
Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy:ssä on hanketyönä selvitetty alueen matkailun nykytilaa. Selvittelystä vastaa Kestävän matkailun toimintaympäristö Järvi-Pohjanmaalla -hanke, joka saa rahoituksen Keski-Suomen ELY-keskukselta oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF). Hanke on jatkuu ensi vuoden helmikuun loppuun.
Nykytila-analyysin taustalla on monipuolinen lähdeaineisto, joka koostuu sekä käytännön keskusteluista paikallisten matkailutoimijoiden kanssa että aiemmin tehdyistä selvityksistä ja suunnitelmista, kertoo projektipäällikkö Ulla Laukkala. Hankkeen aluksi koottiin kattava rekisteri Järvi-Pohjanmaan alueen matkailutoimijoista, joita on 116.
Analyysissä todetaan, että alueen matkailun koordinointi on tällä hetkellä hajanaista. Kehittämistyötä tehdään useiden eri toimijoiden voimin, ja roolit menevät osin päällekkäin. Sekä matkailun kehittäjät että yritystoimijat kaipaavat yhteistä tahtotilaa ja suunnitelmaa, joka ohjaisi matkailun kehittämistä selkeästi ja tavoitteellisesti.
–Nykytila-analyysin pohjalta laaditaan alueen matkailun tiekartta, eli toimenpidesuunnitelma tuleville vuosille.
Alueen matkailun perusta, pysyvät elementit, ovat luonto ja vesistöt, joita täydentää Global Geopark -status sisältöineen. Keskeistä ovat myös alueen tapahtumat, kulttuuritarjonta, hyvinvointiin liittyvät asiat sekä liikunta- ja aktiviteettimahdollisuudet, jotka ovat riippuvaisia toimijoista ja kiinnostavat myös paikallisia asukkaita.

Markkinointiosaamisessa on puutteita
Matkailun kehittämistä jarruttavat useat haasteet, kuten puutteet markkinointiosaamisessa ja kansainvälisen matkailun valmiuksissa, myyntikanavien (DMC) puuttuminen sekä lyhytkestoisiin hankkeisiin sidottu rahoitus. Matkailuyrittäjien vähäisyys, hajanaisuus ja sivutoimisuus vaikeuttavat yhteistyötä, ja tapahtumien päällekkäisyys sekä osaavan työvoiman saatavuus tuovat lisäongelmia. Luontomatkailuinfran kehittäminen, tuotteistaminen, opastuspalvelut ja saavutettavuus edellyttävät lisäpanostuksia.
–Kraatterijärvi Geoparkin osalta kehittämistä kaipaa yhteistyön sujuvuus, roolien selkeytys, rahoituksen ja tiedonkulun varmistaminen sekä perustyön resurssien riittävyyden takaaminen. Majoituskapasiteetti ja maanomistuskysymykset vaativat myös huomiota, jotta matkailun osuus alueen kokonaiskehityksessä voisi kasvaa. Yhteistyö eri toimijoiden (Visit Seinäjoki Region, Visit Pohjanmaa, Geoparkit, muut lähialueen UNESCO-kohteet) kanssa luo perustan kehittämiselle.

KUNTIEN ja matkailukehittäjien päällimmäisenä tehtävänä olisi pyrkiä rakentamaan alueellemme mahdollisuuksia ja puitteita, joissa yrittäjillä ja toimijoilla on aito palo kehittyä, kasvaa ja palvella matkailijoita ympärivuotisesti. Matkailualasta halutaan luoda myös kannattava liiketoimintamahdollisuus uusille toimijoille. Tämä vaatii investointeja, yhteistyötä ja näkyvyyttä. Meistä on saatava tietoa ja meidän on erotuttava joukosta, toteaa Laukkola.
–Sijaintimme on yksi haaste, mutta sekin voidaan tehdä saavutettavammaksi esimerkiksi hyvällä tuotteistuksella. Esimerkiksi pienille ”friends and families” -tyyppisille ryhmille voidaan laatia valmiita matkapaketteja, joissa kaikki on ennakkoon järjestetty ja ostettavissa pakettina. Asiakkaan tarvitsee vain saapua Suomeen.
Vaikuttamistoimet saavutettavuuden parantamiseksi ovat tärkeitä.
Markkinointia rajatummille kohderyhmille?
KESTÄVÄ MATKAILU on kaiken keskiössä.
–Kraatterijärven UNESCO Global Geopark -status tarjoaa meille ainutlaatuisen mahdollisuuden nousta Suomen kärkikohteiden joukkoon. Geopark on väylä kertoa alueemme ainutlaatuisuudesta ja tarinoista sekä houkutella uusia matkailijoita, jotka etsivät laatua, rauhaa ja merkityksellisiä kokemuksia.
Matkailun tulevaisuus ei enää perustu massaturismiin, vaan sen rinnalle ja tilalle nousevat uudenlaiset arvot ja matkailuilmiöt. Yhä useampi matkailija etsii elämyksiä, jotka ovat vastuullisia, ainutlaatuisia ja aidosti erilaisia. Ilmiö kuten dupless travel korostaa matkailijan halua valita matkakohde, joka erottuu tavanomaisista ja tarjoaa merkityksellisiä kokemuksia ollen mahdollisesti samalla edullisempi ja viihtyisämpi, kuin massojen suosimat turistikohteet.
–Olisikin perusteltua, että alueen matkailumarkkinoinnissa keskitytään selkeästi valittuun, tarkasti rajattuun kohderyhmään tai muutamaan kapeampaan segmenttiin, joiden tarpeisiin pystymme parhaiten ja kannattavasti vastaamaan. Meillä on hyvät edellytykset tarjota calmcation- ja quietcation-kokemuksia: viileyttä, hiljaisuutta, rauhaa ja pimeyttä ilman valosaastetta, eli noctourismia. Luonnollisia vahvuuksiamme ovat myös sauna, metsäkylvyt ja unimatkailu, jotka tukevat hyvinvointia ja palautumista ja ovat monelle ulkomailta Suomeen saapuvalle elämyksellistä ylellisyyttä.















