Nuorista digiagentteja – kesätyössä autetaan kansalaisia digipalvelujen käytössä 

Liinu Järvinen (vas.) ja Ilona Takala ovat kohdanneet kuntalaisia JuniorDigiagentteina Alajärvellä.
Liinu Järvinen (vas.) ja Ilona Takala ovat kohdanneet kuntalaisia JuniorDigiagentteina Alajärvellä.
Liinu Järvinen (vas.) ja Ilona Takala ovat kohdanneet kuntalaisia JuniorDigiagentteina Alajärvellä.
Liinu Järvinen (vas.) ja Ilona Takala ovat kohdanneet kuntalaisia JuniorDigiagentteina Alajärvellä.

HYVINVOIVA Etelä-Pohjanmaa -hankeen tarjoama JuniorDigiagentti-kesätyö tempaa kesäkuussa kolmekymmentä eteläpohjalaista nuorta mukaan hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen maailmaan. 

Kahden viikon mittaisella jaksolla 15–21-vuotiaat nuoret työskentelevät jokaisessa Etelä-Pohjanmaan kunnassa tutustuttaen kuntalaisia muun muassa hyvinvointialueen OmaEP-sovellukseen ja avustaen sen käytössä. Nuoret löytyvät vielä tulevalla viikolla (24) asiakkaita kohtaamasta esimerkiksi kirjastoista, sosiaali- ja terveyskeskuksista sekä kauppojen auloista. 

–Haluamme tarjota nuorille aidosti merkityksellisen kesätyön ja samalla viedä digitukea sinne, missä ihmiset ovat, kertoo Anu Tikkala Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta. 

Kesätyöpaikat herättivät nuorissa laajaa kiinnostusta – kahden viikon hakuun tuli yli 300 hakemusta. Alajärveläiset Liinu Järvinen ja Ilona Takala kuulivat kesätyöstä äideiltään, jotka molemmat työskentelevät hyvinvointialueella.  

–Harrastamme molemmat kestävyysjuoksua ja kesällä on paljon kisoja, joten tällainen kaksi viikkoa kestävä työ on meille täydellinen, kertovat tytöt.  

–Aikaa täytyy jäädä myös kirjoituksiin, urheilun takia valmistumme ikätovereistamme poiketen vasta jouluna. 

Järvinen ja Takala kertovat kiertävänsä kahden viikon ajan Alajärvellä eri kohteissa kertomassa omaEP-sovelluksesta. Ensivaikutelma on, että nuorille ja erityisesti perheellisille nuorille sovelluksen käyttö tuntuisi olevan luonnollista.  

–Ikäihmisille yhteydenotto sovelluksen kautta voi tuntua vieraammalta, pohtivat tytöt.  

Työn kautta tutuksi tullut sovellus on yllättänyt helppoudellaan ja monipuolisuudellaan.  

–Sinne kirjaudutaan pankkitunnuksilla ja ajanvarauskin tuntuu sujuvan kätevästi sen kautta, kun järjestelmä automaattisesti osaa antaa ajan omalta alueelta, kertoo Takala. 

Tytöt kertovat, että nuorille puhelimen kautta asiointi on luonnollista ja kavereille onkin jo tullut mainostettua sovellusta.  

–Sitä kautta on mahdollista saada apua matalalla kynnyksellä ja nopeasti. 

Työn he kertovat tuntuneen mieluisalta heti ensimmäisestä perehdytyspäivästä lähtien.  

–Meitä opastettiin hyvin ja kaikki on ollut hyvin suunniteltua. Seinäjoella pidetyn perehdytyspäivänkään jälkeen meitä ei ole jätetty oman onnen nojaan. Vaikka olemme täällä Alajärvellä kahdestaan, meille on soiteltu ja kyselty kuulumiset, kiittelevät tytöt. 

Juniordigiagentti-toiminta liittyy osaksi laajempaa Digiagentti-mallia, jota Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke on kehittänyt. Hankkeessa työskentelee tällä hetkellä puolitoista päätoimista digiagenttia, jotka tarjoavat digiohjausta sekä asiakkaille että ammattilaisille ja järjestöille. 

Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke on Euroopan unionin rahoittama. 

Lue myös:

Jaa Somessa

Jätä kommentti