Kaksineuvoisessa otetaan ensi vuonna käyttöön lääkkeenjakelurobotteja

Evondos-lääkeautomaatti on esimerkiksi asiakkaan keittiön pöydällä pidettävä, mikroaaltouunin kokoinen pömpeli, joka ohjaa ottamaan oikeat lääkkeet oikeina annoksina ja oikeaan aikaan.

KAKSINEUVOISEN kotihoidossa otetaan vuodenvaihteen jälkeen käyttöön myös lääkkeenjakelurobotteja.

Evondos-lääkeautomaatti on esimerkiksi asiakkaan keittiön pöydällä pidettävä, mikroaaltouunin kokoinen pömpeli, joka ohjaa ottamaan oikeat lääkkeet oikeina annoksina ja oikeaan aikaan.

Mahdollisimman helppokäyttöiseksi suunniteltu laite kehottaa ääneen ja selvällä suomen kielellä painamaan nappia, kun on aika ottaa lääke. Se kertoo myös, miten lääkkeet kuuluu ottaa, esimerkiksi veden kanssa.

Jos asiakas ei ota lääkettä, automaatti muistuttaa siitä hänelle ja kertoo siitä myös Kaksineuvoisen hoitajille.

Automaatista on mahdotonta ottaa vääriä lääkkeitä tai lääkkeitä väärään aikaan. Hoitaja täyttää laitteen apteekin toimittamilla lääkepussirullilla kahden viikon välein.

Samalla se toimii yhteydenpitovälineenä. Hoitaja voi lähettää asiakkaalle automaatin kautta erilaisia viestejä, muistutuksia ja tervehdyksiä.

Tavoitteena on, että itsenäinen elämä omassa kodissa helpottuu, ja hoitajien työaikaa vapautuu varsinaiseen hoivatyöhön.

AUTOMAATTEJA on ensimmäisessä vaiheessa tulossa Kaksineuvoiselle kymmenen eli aika pieni määrä.

–Niistä voisi varmaan hyötyä aika monikin, mutta ennen kaikkea ne on tarkoitettu henkilöille, joilla on esimerkiksi joku useasti päivässä otettava lääkitys, mutta joilla on lääkkeiden itsenäisessä ottamisessa haasteita, Kaksineuvoisen ikäihmisten palvelujohtaja Katri Nikkola kertoo.

Esimerkkinä hän mainitsee parkinson-lääkityksen, joka pitäisi ottaa hyvin säännöllisesti tiettyinä aikoina, mutta kaikki asiakkaat eivät siihen pysty. Lääkitys voisi toteutua osittain automaatin kautta, ja hoitajat kävisivät paikan päällä harvemmin.

–Jotkin lääkkeet pitää myös ottaa vain esimerkiksi kerran viikossa. Tällaiset asiakkaat, joilla on erikoistarve lääkehoidolle, varmasti hyötyvät tästä, sanoo kotihoidon palvelupäällikkö Hannele Vakkuri.

Tässäkin koneellistamisessa on kyse myös asiakkaan omasta voimaantumisen tunteesta. On tärkeää, että asiakkaat kokevat pärjäävänsä itsenäisesti kotona.

Kaikki asiakkaat eivät pidä hoitajan käynneistä. He eivät halua, että heidän omassa kodissaan käy joka päivä vieraita ihmisiä.

–Kun laitteen avulla saa tukea kotona asumiseen, niin omaa kotia pystyy pitämään enemmän omana reviirinään, Nikkola sanoo.

Robotti ei maksa asiakkaalle mitään ylimääräistä, vaan se sisältyy normaaleihin kotihoidon maksuihin.

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.