Vaiettu Porkholman lento-onnettomuus

Saksalainen kuljetuskone putosi Kortesjärven Porkholmaan vuonna 1942. Sota-ajan vuoksi tapahtumista jouduttiin sensuurin nimissä vaikenemaan, eikä onnettomuudesta koskaan uutisoitu. Tällä hetkellä onnettomuuspaikalla sijaitsee metallinen muistomerkki.

SODAN aikana 12. helmikuuta 1942 Porin tukikohdasta lähti kuljetuskone kuriirilennolle kohti Oulua. Kellon lähennellessä yhtätoista keli oli lentoreitillä kylmä ja kostea, jonka myötä matkantekoon rupesi muodostumaan vaikeuksia. Koneen siipiin alkoi kostean ilman vuoksi kerätä jäätä ja sen myötä kone alkoi menettää korkeuttaan ja ohjattavuuttaan.

Koneen ohjaaja yliluutnantti Wilhelm Letuha päätti kääntyä takaisin kohti Kauhavan lentokenttää joka sijaitsi noin 30 kilometrin päässä. Kone alkoi kuitenkin vajoamaan alaspäin niin nopeasti, että ohjaajan oli pakko yrittää pakkolaskua Purmojoen jäälle. Tapahtumien seurauksena kuljetuskone teki epäonnistuneen pakkolaskun Ylikosken kylään Rantalan talon tuntumaan Tervasnevan suolle. Vuonna 1942 Rantala kuului vielä Purmon pitäjään, mutta myöhemmin kuntarajojen muuttuessa onnettomuuspaikka siirtyi Kortesjärven puolelle.

Jos Suomi ei olisi ollut tapahtuma-ajankohtana sotatilassa, olisi tämä lukuisia kuolonuhreja vaatinut lento-onnettomuus ollut suuri uutinen. Sotasensuurin myötä asia kuitenkin painettiin vain nopeasti villaisella. Asiasta on kerrottu Etelä-Pohjanmaan kuntien ja sotilasmuistomerkkien verkkosivuilla.

PERIMÄTIETOJEN mukaan koneen kapteeni yliluutnantti Wilhelm Letuha yritti laskea koneensa Purmojoen jäälle, mutta joutui lopulta väistämään eteen tullutta Porkholman siltaa. Estääkseen koneensa törmäyksen siltaan, tempaisi hän koneensa ylös oikealle kohti jokilaaksoa korkeammalla olevaa Rantalan mäkeä, jossa sijaitsevan Rantalan talon kone ylitti kattoa hipoen. Ylitettyään juuri ja juuri puiden latvat mäen harjalla, raskas Junkers menetti todennäköisesti ohjattavuutensa ja syöksyi mäen takana olevaan jäätyneeseen soiseen maastoon. Onnettomuudessa kuoli kuusi ihmistä koneen kahdestatoista matkustajasta. Kolme heistä kuului miehistöön, kaksi oli sotilasmatkustajia ja yksi siviilimatkustaja.

Jukka Nisulan kirjoittamassa artikkelissa Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehteen vuonna 2011 maaliskuussa kerrotaan onnettomuuden tapahtumista yksityiskohtaisesti. Tapahtumaketjuun liittyy myös mielenkiintoisia sivujuonia. 11-vuotias Atle sekä nuori nainen nimeltä Sävy hiihtivät Tervasnevalle heti onnettomuuden tapahduttua ollen ensimmäisinä paikalla auttamassa uhreja. Tuossa onnettomuuden jälkeisessä tilanteessa nuori mies tapasi tiedettävästi ensimmäistä kertaa tulevan vaimonsa.

ONNETTOMUUSPAIKALLA avustanut Atle rakensi putoamispaikalle muistomerkiksi tilapäisen puuristin kesällä 1994 ja merkki korvattiin vuonna 2005 Kari Viita-ahon asettamalla metallisella muistomerkillä. Muistomerkissä lukevat uhrien nimet sekä kirjoitus tuntematon siviili. Tämän mystisen henkilön on todettu pietarsaarelaisen historioitsijan Patrik Sundqvistin viimeisimpien tutkimuksien mukaan olleen Peter Misch niminen henkilö.

Kohde on parhaiten tavoitettavissa Rantalan riihen vierestä lähtevän peltotien kautta. Muistomerkki muistuttaa olemassaolollaan paikallisten mieliin vahvasti jääneestä onnettomuudesta, josta noin 70 vuotta sitten jouduttiin vaikenemaan.

Jaa juttu: