• Rauno Väyrynen, Topias Söder-Kultalahti, Hannu Kangas, Tomi Pihlajamäki, Reetriikka Hemming, Topi Laitinen, Eero Laurila, Kosti Katajamäki ja Mikko Mäkinen harjoittelivat Härmässä EVK-Liigaa varten. Kuva: Mimmi Hemming

Asfalttikallio Team tähtää EVK-Liigan kärkeen

Jokamiesluokan joukkuekilpailussa, EVK-Liigassa, nähdään toista kertaa järviseutulaisväriä. Asfalttikallio Team lähtee Joensuussa 8.-9. syyskuuta järjestettävään kilpailuun pitämään hauskaa, mutta mitalinkiilto silmissä.

Joukkueenjohtajat Reetriikka Hemming ja Hannu Kangas sekä ajajat Topias Söder-Kultalahti, Eero Laurila, Markus Hautalahti ja Mikko Mäkinen edustavat Lappajärven, Tapani Kalmukoski Evijärven, Kosti Katajamäki Järviseudun, Rauno Väyrynen Nokian, Mirko Kykkänen Anjalankosken, Topi Laitinen Vesannon ja Tomi Pihlajamäki Lapuan Urheiluautoilijoita.

–Asfalttikallio Team sai alkunsa viime vuonna kaverusten alettua miettiä hommaa. Jarkko Mustonen, Laurilan Tapani ja Eero, Harri ja Mikko Mäkinen olivat homman alkuun panijoina, kertoo Hannu Kangas.

–Heti ensimmäisenä vuonna he nappasivat viidennen sijan. Tulos oli loistava vaikeissa märissä olosuhteissa.

Joukkueen kokoonpano tälle vuodelle on muuttunut hieman.

Evk-Liigassa saa käyttää pelkästään joko etuveto- tai kardaaniautoja.

–Näin ollen jo vuosia kärjessä nähtyjä takamoottorisia Fiateja ei tässä kilpailussa nähdä. Näissä kilpailuissa autojen merkkikirjo on hyvin suuri, puhumattakaan siitä minkä merkin tekniikka löytyy mistäkin autosta, kertoi Kangas.

–Säännötkin ovat kohtuullisen vapaat näihin autoihin, joten hyvin erikoista kalustoa nähdään viivalla ja autojen rakennustaito nousee suureen rooliin.

Joukkue koostuu maksimissaan kymmenestä kuljettajasta ja kahdesta joukkueen johtajasta. Tämän lisäksi väkeä tarvitaan paljon, esimerkiksi huoltoon, muonitukseen ja renkaiden puhdistukseen. Kokonaisuudessaan Asfalttikallio Team lähtee Joensuuhun noin 50 henkilön voimin.

–Tänä vuonna kisa käydään siten, että lauantaina ajetaan alkukarsinta, sunnuntaiaamuna aloitetaan semifinaaleilla ja pienen tauon jälkeen ajetaan finaalit perään. Alkukarsinnassa ja semifinaalissa taistellaan jatkoon pääsystä. Kuljettajat keräävät joukkueelleen pisteitä ja eniten pisteitä kerännyt joukkue vie voiton, kertoi Reetriikka Hemming.

Alkukarsinnassa ajetaan 24 lähtöä, finaalikarsinnassa 21 lähtöä ja finaalissa 28 lähtöä.

–Kilpailu on jännittävä alusta alkaen. Parhaiten onnistuneita kuljettajia kun ei kannata ajattaa liian paljon, koska sunnuntain finaaliin heidänkin täytyisi päästä ehjillä autoilla, jos siellä mielii menestyä. Näin ollen joukkueenjohdon työ ja pelisilmä on myös hyvin tärkeää menestyksen kannalta.

Jaa juttu: